Pressinbjudan – Future City – ungdomar bygger framtidens inomhusmiljö

Tisdagen den 9 april 2013 kommer ungdomar i åldrarna 12–15 år att göra upp om förstapriset i tävlingen Future City, i år med temat ”Framtidens inomhusmiljö”. Finalen äger rum på Arkitekturmuseet i Stockholm.

Finalister: Flens Kristna skola, Karl-Oskarskolan i Växjö, Viktor Rydberg samskola i Danderyd och Sandeplanskolan i Höllviken.

Programmet i korthet:

8:00 - 9:30 Ungdomarna anländer

9:30 Samtliga finalbidrag presenteras

10:30 - 12.30 Pausaktiviteter då juryn arbetar med att bedöma bidragen. Möjlighet att träffa elever och tävlingsarrangörer.

12.30 - 14.15 Elever och jury intervjuas.

15:00 - 15:30 Prisutdelning och presentation av vinnarna

Förutom att vinnare utses i Future City delas en mängd delpriser och medarrangörspriser ut. Se hela listan här

Media är välkomna att vara med under hela eller delar av dagen. Programmet filmas och streamas. Det finns möjlighet att följa sändningarna på Arkitekturmuseets eller Future Citys webbplatser. Foton på alla tävlande modeller finns på Future Citys och Arkitekturmuseets webbplatser. De kompletteras med fler bilder under eftermiddagen, samt följande dag.

Om tävlingen

Future City är en ämnesöverskridande tävling för årskurs 6–9. I tävlingen möts skola och näringsliv för att bygga framtidens stad. Uppgiften kräver bland annat kreativitet, lagarbete och förmåga att lösa problem.

Tävlingen pågår i flera månader och har olika delmoment. Eleverna bygger städer i dataspelet Minecraft, skriver uppsatser och bygger modeller. Alla delar bedöms och bidragen tävlade i fyra regionfinaler i mars.

Tävlingen arrangeras av bland annat: Energi- och Miljötekniska Föreningen, Energimyndigheten, Svenska Teknik&Designföretagen, Sveriges Byggindustrier och Trafikverket. Arkitekturmuseet är en självklar finalplats där framtidens arkitektur och samhällsbyggnad ska visas. Läs mer om tävlingen här

Utställningen Future City visas på Arkitekturmuseet 26/3-21/4. Läs mer

Presskontakt Future City: Boel Bengtsson: 0761-25 72 87

Presskontakt Arkitekturmuseet: Ulla Tillgren: 070-588 08 53

Välkomna!

Saga Hellberg, Tävlingsansvarig, STD-företagen

Veronica Hejdelind, Publik chef, Arkitekturmuseet

Välkomna!

Saga Hellberg, Tävlingsansvarig, STD-företagen

Veronica Hejdelind Publik chef, Arkitekturmuseet

Taggar:

Om oss

Arkitekturmuseet är vackert beläget på Skeppsholmen i Stockholm och vi delar lokaler med Moderna Museet. Vår uppgift är att belysa byggnadskonsten, samhällsplaneringen och bebyggelseforskningen genom tiderna. Museet visar utställningar med aktuella eller historiska teman. Vi arrangerar seminarier, föreläsningar, studiebesök, skolprogram och kurser.