Amy Allegrini Hobson från Kumla bakar Sveriges godaste kladdkaka

Idag avgjordes Kladdkakeracet, Arlas tävling där barn mellan 10 och 14 år gör upp om vem som bakar Sveriges godaste kladdkaka. Efter en rafflande final, stod till sist Amy Allegrini Hobson från Kumla som vinnare med sin Kladdkaka med marängsviss-topping. Tävlingen, som arrangerades för nionde året i rad, gick av stapeln på Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan i Älvsjö. Folkets röst gick i år till Clara Tornbrant, 12 år från Trollhättan, med sin Citronkladdkaka med hallonmaräng.

Sex finalister mellan 10 och 14 år tävlade idag om vem som bakar Sveriges godaste kladdkaka. Av över 170 inskickade bidrag hade de sex finalisterna valts ut för att baka sina kladdkakor inför stor publik på Bak- & Chokladfestivalen i Stockholm. Kladdkakeracet anordnas av Arla i syfte att sprida bakglädje bland barn och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept.

Kladdkakorna smakades av och bedömdes av en jury bestående av representanter från Arla och Bak- & Chokladfestivalen, förra årets Kladdkakeracetvinnare Augusta Andersson samt Årets Konditor 2014 Sara Aasum Hultberg. Efter noggrann överläggning stod till sist Amy Allegrini Hobson från Kumla som vinnare av Kladdkakeracet 2014. På andra plats kom Noel Lindmark från Ursviken i Skellefteå.

– Jag kan knappt tro att det är sant att jag vann, men det känns jättebra! Jag tror att juryn föll för min kladdkaka för att den är två goda desserter i en. Jag vet inte riktigt hur jag kommer att fira men troligtvis kommer vi att äta något gott! säger Amy Allegrini Hobson, vinnare i Arlas Kladdkakerace 2014.

Amys kladdkaka med marängsviss-topping vann med motiveringen:
”Med goda smaker, en krämig konsistens och innovativ design togs kladdkakan in i 2014 på ett fantastiskt bra sätt. Gott plus gott blev supergott!”

­– Det har varit så kul att se alla spännande bidrag i årets tävling. I Amys kladdkaka har självklara smaker kombinerats på helt rätt sätt. Alla vet att både marängsviss och kladdkaka är supergott men vi har aldrig sett den här kombinationen förut. Det är Sveriges godaste kladdkaka helt enkelt! säger Catarina Molin Österlund, projektledare för Kladdkakeracet 2014.

Amy Allegrini Hobson, vinnare i Kladdkakeracet 2014, får en spännande och lärorik dag hos Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm. Samtliga finalrecept blir publicerade på arla.se och dessutom får finalisterna kokboken Höstmat från Arla Köket, boken Lyckas med choklad av Magnus Johansson, ett diplom, en pokal samt tävlingskläder i form av Bak- & Chokladfestivalrock, förkläde och mössa.

Nytt för i år var kategorin Folkets röst där publiken och besökarna på Bak- & Chokladfestivalen röstat fram sin favorit. Folkets röst fick i år Clara Tornbrant från Trollhättan med sin Citronkladdkaka med hallonmaräng.

På andraplats i Kladdkakeracet 2014 kom Noel Lindmark,10 år från Ursviken i Skellefteå.
På tredjeplats i Kladdkakeracet 2014 kom Fanny Johansson, 13 år, från Höör.
På delad fjärdeplats i Kladdkakeracet 2014 kom Clara Tornbrant, 12 år, från Trollhättan, Hedvig Isacson, 14 år, från Mölndal och Simon Boerenbeker Klang, 13 år, från Göteborg.

Det vinnande receptet:
Kladdkaka med marängsviss-topping

12 bitar

2 ägg

3 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

1 1⁄2 dl vetemjöl

4 msk kakao

1 krm salt

100 g Arla® Svenskt Smör

Topping

2 dl Arla Köket® vispgrädde
2 bananer

1 1⁄2 dl små maränger
strössel

Sätt ugnen på 200°. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Rör ihop ägg och socker, blanda ner de torra ingredienserna. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 12 min. Låt kakan svalna. Vispa grädden och klicka över kakan. Strö över skivad banan, maränger och strössel.

För mer information om kladdkakeracet:

Catarina Molin Österlund, ansvarig för recept & matinspiration på Arla
E-post: catarina.molin.osterlund@arlafoods.com

Mikael Lindgren, PR-chef Arla Foods
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.se

Vill du komma i kontakt med finalisterna, kontakta:
Elin Eriksson, Presskontakt Prat PR
E-post: elin.eriksson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 000 mjölkbönder i sex nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök www.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.