Arla lanserar nya ekologiska ostar för hela familjen

Nu utökas Arlas ekologiska ostsortiment med två goda nyheter för hela familjen.  Hova och Tidan från Götene mejeri är båda milda ostar som är ystade på ekologisk mjölk från Arlagårdar i trakten. Nyheterna är en hyllning till Sven Fenelius på Hova Mejeri, den första ostmästaren i Sverige att tillverka fyrkantig ost.

Konceptet Arla Lokal Tradition lanserades hösten 2015 och bygger på moderna produkter som tagits fram enligt lokal tradition och hantverkskunnande. Nu utökas det ekologiska sortimentet med två milda ostar från Götene mejeri. Hova är en grynpipig ost med en mild och aromatisk smak, och Tidan en rundpipig ost med en mild, frisk smak och inslag av sälta.

-       Många barnfamiljer har efterfrågat ekologiska hårdostar av hög kvalitet i ett större format. Vi är därför glada över att kunna lansera två milda ostar ystade på ekologisk mjölk från lokala Arlagårdar. Vi hoppas att fler ska upptäcka det goda med att välja ekologiskt, säger Anja Kempe, Senior Brand Manager, Arla Sverige.

Hova och Tidan är ekologiska ostar i Sven Fenelius anda. Ostmästaren var verksam på Hova Mejeri på 40-talet och den första i Sverige att tillverka fyrkantig ost. Mejeriet i Tidan, ett par mil från Hova i Västergötland, var snabba att följa Fenelius exempel och börja producera fyrkantiga ostar.

Ekologiska ostar för hela familjen

Hova är en grynpipig ost med mild smak. Det var i Hova mejeri som Sven Fenelius tog fram de första varianterna av sina kantfria och fyrktantiga ostar som var revolutionerande för sin tid. Hova är en ost i Sven Fenelius anda – ekologisk, mild och aromatisk.

Tidan är en rundpipig ost med mild smak. Namnet har tagits från orten Tidan i Västergötland, vars lokala mejeri var bland de första som gjorde fyrkantiga ostar. Idén till dessa ostar hämtades från mejeriet i Hova några mil bort. Tidan är en ekologisk och frisk ost med inslag av sälta. Perfekt för hela familjen.

Produktinformation:

Båda produkterna lanseras i butik under vecka 5. Inom konceptet Arla Lokal Tradition finns det nu ett eko-sortiment bestående av fem ostar:

Herrgård 500g,
Präst 500g,
Billinge 500g,
Hova 800g,
Tidan 800g.

Länkar till mer information

Läs mer om Sven Fenelius och ostarna på www.arla.se/hovatidan
För recept och inspiration besök www.arla.se eller Arlas app

För produktprov och högupplösta bilder, kontakta:

Matilda Danielsson, presskontakt Prat PR
E-post: matilda.danielsson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök www.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.