Arlas nya kokbok skapar vårkänslor

Lagom till vårens ankomst lanserar Arla Vårmat från Arla Köket, den tredje i en serie om fyra kokböcker med säsongens råvaror i fokus. Kokboken ger inspiration till vårens viktigaste tillfällen genom att erbjuda enkla och goda recept som gör det lätt att lyckas i köket. Runt 90 recept är uppdelade i fem kapitel: Påskmat, På buffén, Lättlagat, Kalasgott och Festliga menyer. Kokboken ges ut i samarbete med Bonnier Fakta och finns till försäljning i bokhandeln från mitten av mars 2014.

Matlagning i säsong innebär att råvarorna kommer till sin fulla rätt. Att välkomna våren genom att ta tillvara på naturens skafferi gör maten godare och både dig och miljön gladare. Intresset för att laga mat efter årstid är ständigt ökande och i kokboken Vårmat från Arla Köket finns tips och inspiration på hur man skapar det bästa av vårens primörer såsom nässlor, sparris och rabarber.

– Hos våra konsumenter och läsare finns en stor önskan om att laga mat i säsong, men många känner sig osäkra på vilka råvaror man bör välja. Allt finns ju tillgängligt året runt. Med Vårmat från Arla Köket vill vi göra det enkelt att hitta rätt råvaror för att kunna laga den godaste maten vid de viktigaste tillfällena under våren, säger Catarina Molin Österlund, ansvarig recept & matinspiration på Arla.

Arla Köket har i över 30 år inspirerat svenska folket genom att ta fram omtyckta och användbara recept för alla tillfällen. Recepten är alltid noggrant provlagade och utvalda för att ge en stor smakupplevelse i förhållande till arbetsinsatsen. Det gör det enkelt att lyckas i köket.

– Att laga mat i säsong handlar om att våga längta, att ha tålamodet att vänta in de så efterlängtade primörerna som kommer med hopp om värme och ljusare tider. Att kvaliteten på råvarorna är som bäst när de används i rätt säsong är obestridligt, men längtan är den bästa kryddan när man vill skapa vårkänslor med mat, avslutar Catarina Molin Österlund.

Vårmat från Arla Köket är den tredje i en serie av fyra inspirerande och användbara säsongskokböcker: Höstmat, Vintermat, Vårmat och Sommarmat. Boken, som ges ut i samarbete med Bonnier Fakta, är inbunden och finns till försäljning hos bokhandlare över hela Sverige, i dagligvaruhandeln samt på e-handelssajter som adlibris.se och bokus.com från vecka 12, 2014. Ordinarie cirkapris är 198 kronor.

Exempel på rätter från Vårmat från Arla Köket
Ägghalvor med röror, Laxsandwich med limesenapskräm, Lammstek med jordärtskocksgratäng och tomatsalsa, Smörgåstårta i västkuststil, Fiskgryta med sparris, Nässelsoppa med mjukkokt ägg och rostad lök, Entrecôte med ramslökssmör, Smält rabarber med vit choklad och kanelgrädde, Vit fudge med citron, Chokladmuffins med frosting och Småkakor.

Catarina Molin Österlund, ansvarig för recept & matinspiration på Arla
E-post: catarina.molin.osterlund@arlafoods.com

Mikael Lindgren, PR-chef Arla Foods
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.se