Lätt nyhet för dessertälskaren: Nu kommer smaksatt KESELLA - Vanilj och Citrus

Lätt nyhet för dessertälskaren: Nu kommer smaksatt KESELLA - Vanilj och Citrus Många svenskar väljer att avstå från desserten på grund av rädsla för onyttiga kalorier. För dem som vill hålla vikten men lider av en obotlig "förälskelse i sött" lanserar nu Arla, två lätta dessertnyheter. De innehåller bara åtta procents fetthalt och är färdiga att servera direkt, tex som en klick till fruktefterrätter i stället för grädde och vaniljsås, som fyllning i tårtor eller som frosting på bakverk - KESELLA Vanilj och KESELLA Citrus. KESELLA är Arlas varumärke för färskost av typen kvarg. Kvarg används ofta i matlagning på kontinenten. Just nu gör olika typer av färskost ett segertåg genom Europa. Konsumtionen ökar och färskostens mångsidighet tros vara orsaken till det ökade intresset. Färskost äts numera inte bara som pålägg på kex, smörgåsar och bagels utan även som dessert tillsammans med till exempel fruktsallad och choklad- eller morotskaka. - De nya KESELLA smakerna Vanilj och Citrus är perfekta som klickar till äppelkaka och våfflor, som spännande fyllning i tårtor, eller som frosting på en morotskaka eller cheesecake. Fetthalten är dessutom bara åtta procent. Lätt och himla gott, berättar Christel von Schantz, produktchef, Arla Foods. - Enligt de konsumentundersökningar vi genomfört svarar hälften av de som testat de nya dessertprodukterna att de kommer att köpa dem. Och intresset är glädjande nog lika stort bland såväl kvinnor som män och äldre som yngre avslutar Christel. KESELLA Vanilj och Citrus finns i butikerna från vecka 43. Förpackningen innehåller 250 gram med en hållbarhet på 28 dagar och kostar ca 12.50 kronor styck. - Efterfrågan på nya, lätta dessertalternativ ökar och vi vill självklart vara med och driva den trenden. För knappt två år sedan startade därför Arla sin Dessertakademi, vars läromästare, Jan Hedh och Magnus Johansson, två av landets skickligaste konditorer varje år utbildar unga konditorlärlingar i dessertens tillagningskonst, säger Inger Söderlund. Pressbilder finns tillgängliga på: www.arla.se/bildarkiv (Sök på "Kesella" och klicka på tumnaglar.) För mer information kontakta: Inger Söderlund, PR-chef, tel: 08-789 58 84, 070-689 58 84, e-post: inger.soderlund@arlafoods.com Christel von Schantz, Produktchef, tel 08-789 52 87 e-post christel.engberg@arlafoods.com Arla Foods är Europas största mejeriföretag. En ekonomisk förening som ägs av 17 900 svenska och danska mjölkbönder. Med drygt 19 000 anställda omsätter vi drygt 40 miljarder svenska kronor på lika stor hemma- som exportmarknad. Arla Foods producerar mjölkbaserade livsmedel i åtta länder och har försäljningskontor över hela världen. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till Europa, Asien och USA. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011002BIT00930/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/04/20011002BIT00930/bit0001.pdf