Nu är finalisterna i Kladdkakeracet utsedda

Kladdkakor med smak av polkagrisgrädde, salt kolasås och chokladmaräng finns bland bidragen i jubileumsupplagan av Kladdkakeracet, Arlas tävling för att hitta Sveriges godaste kladdkaka. Rekordmånga 205 bidrag slogs om de sex finalplatserna i tävlingen som avgörs den 10 oktober under Bak- & Chokladfestivalen i Stockholm.

Kladdkaka är ett av de mest omtyckta bakverken i Sverige och det mest eftersökta receptet på arla.se. Kladdkakeracet vänder sig till barn och unga mellan 10 och 14 år för att sprida bakglädje och uppmuntra till nya spännande kladdkakerecept. Årets upplaga – den tionde i ordningen – har slagit alla rekord i antalet anmälningar. Över 200 recept har skickats in, en ökning med 20% jämfört med förra året.

Finalisterna har valts ut bland 20 semifinalister och kommer från hela landet. Bland recepten finns bland annat en Kanelkladdkaka med äpple och polkagrisgrädde och en Kladdkaka med brynt smör och flingsalt.

Det har aldrig varit så svårt att utse finalister som i år. De inskickade tävlingsbidragen håller en otroligt hög nivå och starkare än någonsin är trenden ”extra allt” där godis blandas med andra godsaker på helt nya sätt. Det märks tydligt att kladdkaka är ett bakverk som inspirerar till kreativitet i köket, säger Catarina Molin Österlund, projektledare för Kladdkakeracet.

Den stora finalen äger rum på Bak- & Chokladfestivalen på Stockholmsmässan i Älvsjö där finalisterna bakar sina kladdkakor live inför publik. Kladdkakeracet är uppdelat i två 30-minutersomgångar med tre deltagare i respektive omgång. En jury bestående av bland annat Årets Konditor 2014 Sara Aasum Hultberg och förra årets vinnare Amy Allegrini Hobson från Kumla bedömer bakverken.

Den som till sist kan titulera sig vinnare av Arlas tävling Kladdkakeracet 2015 får en spännande dag hos Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm och en plats i juryn under nästa års tävling. Samtliga finalrecept blir publicerade på arla.se och dessutom får finalisterna boken Lyckas med choklad av Magnus Johansson, ett diplom, en pokal samt tävlingskläder i form av Bak- & Chokladfestivalrock, förkläde och mössa.

Följande finalister tävlar i Kladdkakeracet 2015:

• Aline Timan, 12 år från Sundsvall i Medelpad
    Tävlingsbidrag: Kanelkladdkaka med äpple och polkagrisgrädde
  • Amanda Liljeqvist Zebeda, 14 år från Viskafors i Västergötland
    Tävlingsbidrag: Chokladkladdkaka med chokladmaräng
  • Hanna Stöt, 13 år från Mora i Dalarna
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med kokosgömma
  • Linnéa Nygren, 14 från Saltsjö-Boo i Stockholm
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med marshmallows, pecannötter och salt kolasås
  • Lovisa och Tilde Regnstrand Nydal, 10 och 14 år, Motala i Östergötland
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med Daim, Nutella och Oreo-kakor
  • Zack Aujalay, 14 år, Enskede i Stockholm
    Tävlingsbidrag: Kladdkaka med brynt smör och flingsalt

För mer information om Kladdkakeracet och recept besök: www.arla.se/evenemang/kampanjer-och-tavlingar/kladdkakeracet/

Catarina Molin Österlund, ansvarig recept & matinspiration på Arla
E-post: catarina.molin.osterlund@arlafoods.com

För praktiska frågor, recept, högupplösta bilder etc. kontakta:

Matilda Danielsson, Presskontakt Prat PR
E-post: matilda.danielsson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.