Ny pappersbägare halverar klimatpåverkan

Arla Köket Crème fraiche i formatet 2 deciliter får en ny pappersbägare samtidigt som aluminiumfoliet byts ut mot plastförstärkt papper. Den nya bägaren består till största delen av förnybar råvara och minskar klimatpåverkan med 50 %, jämfört med den tidigare förpackningen.

Att minska växthusgasutsläppen från mejeri, transport och förpackningar är en del av Arlas miljöstrategi. De förpackningssatsningar Arla Sverige gjort de senaste fem åren har minskat utsläppen av växthusgaser med 2 060 ton CO2.

Vårt mål är att alla våra förpackningar ska bli återvinningsbara samtidigt som vi vill minska vårt avtryck på miljön. Därför är vi mycket stolta över vår nya Crème fraiche-bägare där vi har ökat andelen förnybara material och tagit bort all aluminium, vilket minskar klimatpåverkan med drygt 50 %, säger Anna-Karin Modin Edman, hållbarhetschef på Arla.

Pappersbägaren och toppfolien består till största delen av förnybar och återvinningsbar pappersfiber och sorteras som pappersförpackning. Locket består till största delen av återvunnen PET-plast och sorteras precis som tidigare som plastförpackning.

Genom att välja vår nya pappersbägare kan konsumenter känna sig trygga i att de gör ett gott val i dubbel bemärkelse: smakupplevelsen är stor och miljöpåverkan liten, säger Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig på Arla Köket.

Samtliga bägare på Arla Köket Crème fraiche 2 dl kommer att bytas ut under veckorna 33-40. Rekommenderat cirkapris är precis som tidigare mellan 11-15 kr, beroende på om det är en smaksatt eller naturell variant.

Anna-Karin Modin Edman, hållbarhetschef på Arla

Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig på Arla Köket
E-post: elisabeth.hedenljung@arlafoods.com

För produktprov och högupplösta bilder, kontakta:

Elin Christoffersson, Presskontakt Prat PR
E-post: elin.christoffersson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök www.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige