Som det var förr – Arla lanserar gräddmjölk

Nu lanserar Arla Köket gräddmjölk, en produkt inspirerad från förr då man ofta blandade grädde med mjölk. Nu kan du njuta mer av krämiga soppor, gratänger och såser med en lägre fetthalt. Produkten finns i butik från vecka 38.

Gräddmjölkens rötter går tillbaka till den icke-homogeniserade mjölken med grädde som flöt upp och skummades av. Nu lanserar Arla Köket gräddmjölk i en modern tappning med helt naturliga råvaror att använda för såsen, soppan, gratängen eller pajen.

Gjord på endast mjölk och grädde är Arla Köket gräddmjölk en smakrik och naturlig produkt utan tillsatser. Gräddmjölk tillför krämighet i matlagningen och med en fetthalt på 6 % är den ett nytt alternativ till matlagningsgrädde.

– Många kanske minns gräddmjölken med nostalgi och de får nu en traditionell och naturlig basprodukt som är lätt att använda i matlagningen. Arla Köket gräddmjölk har endast två ingredienser, en god smak samt naturlig krämighet för ett lättare alternativ till matlagningsgrädde, säger Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig för Arla Köket.

Arla firar i år 100 år som kooperativ i Sverige och förser svenskarna varje år med nya mejeriprodukter för dagens alla måltider. Nu blickar Arla tillbaka och lanserar en produkt inspirerad från förr.

Nu lanserar vi två klassiska produkter i en, som snabbt och enkelt kan användas i modern matlagning.  Prova gärna gräddmjölk i en krämig kycklinggryta eller en snabb svamppasta, säger Elisabeth Hedenljung.

Produktinformation Arla Köket gräddmjölk

Arla Köket gräddmjölk är gjord på färsk mjölk och grädde och kommer i praktisk tetraförpackning om 3 deciliter. Då gräddmjölken har en låg fetthalt och inte innehåller några tillsatser är den bättre lämpad till vissa maträtter än andra. När du använder dig av syrliga ingredienser som tomat eller citron rekommenderar vi att reda med t.ex. vetemjöl för bästa resultat. Arla Köket gräddmjölk hittas i mejerikylen från vecka 38. Rekommenderat cirkapris är 9-10 kr/st.

Följande recept och högupplösta bilder bifogas i utskicket:

Krämig kycklinggryta, Snabb svamppasta, Bärkompott med vanilj, Amerikanska plättar med vanilj

För fler recept och inspiration, besök www.arla.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elisabeth Hedenljung, varumärkesansvarig Arla Köket

E-post: elisabeth.hedenljung@arlafoods.com

För produktprov (från vecka 33), högupplösta bilder och recept, kontakta:

Matilda Danielsson, presskontakt Prat PR

E-post: matilda.danielsson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 13 500 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök www.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.