Unga satsar på desserten visar ny undersökning från Arla

Bland yngre svenskar äter 1 av 5 mer dessert idag än för tre år sedan, medan en tredjedel av personer över 55 år har minskat sitt dessertätande under samma period. Det visar en ny YouGov-undersökning* som kartlagt svenskars dessertvanor på uppdrag av Arla. Klassikerna vinner när svenskarna får välja: glass toppar listan på favoritdesserter följt av paj, kladdkaka, tårta och chokladdesserter.

Hälsotrenden håller i sig, men svenskarnas aptit på något gott efter maten är fortsatt stark. Totalt sett äter 3 av 4 (74 procent) dessert lika ofta eller oftare idag jämfört med för tre år sedan.  Men det är framförallt yngre personer som satsar på desserten. En femtedel av 18-34-åringar säger sig äta mer dessert idag, medan motsvarande siffra hos de som är 55 år eller äldre endast är 6 procent. Bland de äldre (55+) har närmare en tredjedel dessutom minskat sitt dessertätande de senaste tre åren.

Kvinnor de nya dessertmästarna

För kvinnor är dessert ett självklart val när man bjuder på middag. Drygt 2 av 3 (69 procent) inkluderar dessert i menyn medan endast hälften av männen gör det. Kvinnor tycks också vara mer ambitiösa i köket – drygt 2 av 3 (71 procent) tillreder hela desserten själv, jämfört med nästan hälften (49 procent) av männen, som i högre utsträckning köper färdiga desserter i livsmedelsbutiker eller på konditori.

Ambitiösa svenskar

Av de som äter dessert uppger 2 av 5 (40 procent) att de gör det varje vecka och det tycks vara nästan lika viktigt till vardags som till helgen. I veckorna äter närmare 4 av 5 (78 procent) dessert och till helgen unnar sig nästan alla en dessert efter middagen (98 procent). På vardagen blir det oftast något enklare i form av glass, paj, bullar, kakor och fruktsallad som tar max 30 minuter att förbereda.

På helgerna lyxar vi till det med mer avancerade bakverk som kladdkaka, tårta och bakelser. Då lägger 1 av 4 personer (24 procent) över en timme på att laga dessert. Bland yngre personer höjs ambitionsnivån ännu mer, där lägger 1 av 3 (32 procent) en timme eller mer på efterrätten.

Klassiska favoriter toppar listan vardag som helg:

Vardagar      Helg
  1. Glass & Parfait, 47 procent
  2. Bullar eller kakor, 20 procent
  3. Fruktsallad, 15 procent
  4. Paj, 14 procent
  5. Kladdkaka, 10 procent
     1.  Glass & Parfait, 48 procent
     2.  Kladdkaka, 22 procent
     3.  Paj, 21 procent
     4.  Tårta eller bakelse, 20 procent
     5.  Chokladbaserat bakverk, 19 procent

-       Svenskarna har en tydlig tradition att äta dessert efter maten. Vi ser att man ofta vill göra det enkelt och klassiker i olika varianter går alltid hem. Kladdkaka är det mest sökta receptet på Arla.se, och undersökningen bekräftar verkligen dess popularitet, säger Mikael Lindgren, PR-chef, Arla Sverige.

Snabba receptsökningar och stjärnkonditorer som inspirerar

Närmare 4 av 5 (78 procent) vill prova nya dessertrecept och det är främst receptsajter och appar som dominerar de källor man använder för inspiration. De är snabba och enkla och används oftast genom sökningar. De yngre utmärker sig tydligt med att de är mer frekventa användare av sociala medier och hämtar mycket av sin dessertinspiration bland bloggar, pinterest och instagram.

De inspirationskällor som i genomsnitt toppar listorna är:

1. Receptsajter och appar, 48 procent
  2. Släkt och vänner, 32 procent
  3. Tidningar, 28 procent
  4. Matbloggar, 18 procent
  5. Sociala medier, 17 procent
  6. TV program, 16 procent

Konditorrapporten 2015

Undersökningen släpps samtidigt som Konditorrapporten 2015, Arlas årliga spaning kring trender i bakvärlden. I rapporten står Fun Baking i fokus, en trend som med inspirerande recept av konditorerna Cecilia Andersson, Roy Fares, Sara Hultberg och Magnus Johansson sätter lekfullhet och kreativitet i rampljuset. Ladda ner rapporten i sin helhet här: https://kund.arla.se/

*Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Undersökningen är genomförd under perioden 18-21 september 2015 med en totalbas av sammanlagt 1321 intervjuer. Av dessa är det 1092 (ca 83 %) som äter dessert minst några gånger per år. Målgruppen representerar ca 83 % av populationen. Undersökningen är genomförd via internet med män och kvinnor 18-74 år i Sverige.

För mer information om Arlas dessertundersökning, kontakta:

Mikael Lindgren, PR-chef, Arla Sverige
Tel. 08 789 52 13, 0768 798 513
E-post: mikael.lindgren@arlafoods.com

Vill du veta mer om innehållet i Konditorrapporten, kontakta:

Gunilla Blomqvist, Marknadsavdelningen, Arla Foodservice
Tel. 08-789 58 04, 070-649 58 04
E-post: gunilla.blomqvist@arlafoods.com

För mer information och bilder, kontakta:

Matilda Danielsson, presskontakt Prat PR
E-post: matilda.danielsson@prat.se

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. För mer information besök ww.arla.se eller www.facebook.se/arlasverige.