Vinnarna korade i Arla Guldko 2013

För fjortonde året i rad har nu vinnarna korats i Arla Guldko 2013 – matbranschens Oscar. Den spännande finalen hölls på torsdagskvällen på Grand Hôtel i Stockholm. S:t Hansgården och Lunds Kommun tillsammans, Fågelviksgymnasiet i Tibro, Gourmetkorv i Göteborg, förskolan Gunghästen i Västerås samt Sabis Fältöversten i Stockholm tog hem segern i var sin kategori.

De fem tävlingskategorierna är Bästa Miljöarbete, Bästa Matglädjeskola, Bästa Snabbmål, Bästa Förskolekök som är en ny kategori för i år, samt Bästa Matglädjebutik. En av prisutdelarna var landsbygdsminister Eskil Erlandsson som uttryckte sin glädje över den höga klass som finalisterna representerade.

- Tävlingar av det här slaget betyder mycket för att nå min vision om att Sverige ska bli Europas nya Matland. Att bli finalist, eller vinna pris uppmuntrar duktiga företagare och gör att man sporrar varandra för att hela tiden bli bättre, sa Eskil Erlandsson.

För varje år har kvaliteten ökat på tävlingsdeltagarna, och konkurrensen att vinna den åtråvärda Guldkon blir allt tuffare. I år var konkurrensen stenhård. Personalengagemang, helhetssyn, ständiga kvalitetsförbättringar och stort kundfokus var några av de kriterier som krävdes för att bli en vinnare. Vinnaren i varje kategori fick statyetten Guldkon, tillverkad i brons hos Herman Bergman Konstgjuteri i Stockholm, diplom och ett stipendium på 25 000 kr. Övriga deltagare i finalen fick diplom och utbildningsbidrag på 5 000 kr.

Här är alla vinnare av Arla Guldko 2013 och juryns motiveringar:

Bästa Miljöarbete - S:t Hansgården och Lunds Kommun
Juryns motivering: ”Tack vare tydlig strategi med visionära mål samt en god uppföljning ger man sina medarbetare frihet att utforma verksamheter som gynnar stort och litet både nu och i framtiden.”

Bästa Matglädjeskola - Fågelviksgymnasiet, Tibro
Juryns motivering: ”Att vara innovativ med små medel är stort. Att varje dag förvandla skolmåltiden till en stunds vardagslycka är större. Men störst är omtanken, känslan och atmosfären, där allt är möjligt. Att inte bara skapa matglädje, utan också ge den vingar.”

Bästa Snabbmål - Gourmetkorv, Göteborg
Juryns motivering: ”Vinnaren representerar verkligen själen i det svenska matarvet. Här har vi ett företag som tagit snabbmålet till en ny dimension och som greppat tag i rodret för att styra mot ännu bättre kvalitet. Här samlas många för att äta just sina favoriter. Allt serveras med glädje och ett personligt tilltal.”

Bästa Förskolekök - Gunghästen, Västerås
Juryns motivering: ”Arbetssättet genomsyras av en entusiasm som får matglädjen att blomma i varje vrå! Måltiden är en glädjefylld del av vardagen och pedagogiken. Barnen lotsas med varsam hand genom matäventyret. Utforskar, upptäcker och gläds när alla sinnen får var med och utvecklas. Här finns god mat, stor variation, engagemang och passion, samt en stor portion kunskap om vad som är nyttigt och bra - ett föredöme, helt enkelt.”

Bästa Matglädjebutik - Sabis Fältöversten, Stockholm
Juryns motivering: ”Passionen för mat är slående. I entrén möts du av en känsla likt en marknad, upplevelsen förstärks vartefter du träder in i rummen. Det spelar ingen roll om du är en sann njutare av förstklassiga råvaror eller om du har ont om tid på lunchen. Här finns något för alla. Det spännande och moderna i både sortiment och inredning samsas med lokalproducerat och ”hemlagat”. Allt bärs fram av en stolt och kunnig personal".

Kontaktuppgifter till vinnarna:

Bästa Miljöarbete:
S:t Hansgården, Marianne Larsen-Charalabidou, föreståndare, tel 046-35 53 20, marianne.larsen@lund.se, Lunds kommun, Maria Ivansson, projektledare EMIL, tel 046-359 44 71, maria.ivansson@lund.se

Bästa Matglädjeskola:
Fågelviksgymnasiet, Tibro, Carina Andersson, driftansvarig kock, tel 0504-18 232, carina.andersson@tibro.se

Bästa Snabbmål:
Gourmetkorv, Göteborg, Malin Talcoth, ägare, tel. 0737-691966, malin@gourmetkorv.se

Bästa Förskolekök:
Gunghästen, Västerås, Linda Pettersson, förskolekock, tel 070-676 09 92, linda.pettersson@suravision.se

Bästa Matglädjebutik:
Sabis Fältöversten, Stockholm, Krister Skeppler, butikschef, tel 08-545 856 67, krister.skeppler@sabis.se

VINNARBILDER, CITAT, FILMKLIPP

Mer information, citat och bilder på samtliga vinnare finns från kl.20.00 på Arla på My Newsdesk www.mynewsdesk.com/se/pressroom/arla/tag/arla-guldko-2013 Här finns också bilder på övriga finalister.

Presentationsfilmer på samtliga finalister finns på Youtube www.youtube.com/user/ArlaSverige.

Länkar till högupplösta videoklipp från Arla Guldko-finalens prisceremoni kommer att finnas i de fem pressmeddelanden om vinnarna i varje kategori. Dessa publiceras på My Newsdesk ca kl. 20.00. www.mynewsdesk.com/se/pressroom/arla/tag/arla-guldko-2013

För ytterligare information kontakta:
Inger Söderlund, PR-chef Arla Foods, tel 070-689 58 84, 08-789 58 84, inger.soderlund@arlafoods.com

Besök gärna www.arla.se/evenemang/guldko/

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 12.000 mjölkbönder i sex nordeuropeiska länder. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.