Företrädesemission övertecknad

Report this content

Företrädesemissionen i AroCell AB (publ) tecknades till cirka 53,8 miljoner kronor, inklusive teckningsförbindelser. Detta motsvarar en teckningsgrad om cirka 103 procent och av dessa tecknades cirka 76 procent med företrädesrätt. AroCell tillförs därmed cirka 52,2 miljoner kronor före emissionskostnader och därmed behöver inlämnade garantiåtaganden inte tas i anspråk.

VD Jan Stålemark kommentarer:
Det känns hedrande och tillfredsställande att vi har fått aktieägarnas förtroende. Genomförandet av den plan vi presenterat kommer skapa grundläggande bevis för hur produkten fungerar i olika kliniska tillämpningar. Detta ger goda förutsättningar för bolagets framtid. Parallellt med att vi nu inleder den kliniska valideringen med målet att kunna introducera ett fullt validerat TK 210 ELISA på den globala in vitro-diagnostiska marknaden, påbörjar vi marknadsföring och inledande försäljning av TK 210 ELISA, främst till kundgrupper inom klinisk forskning och läkemedelsbolag.

Det är vår bedömning att den här företrädesemissionen ger oss tillräckliga resurser för att kunna genomföra den kliniska utvecklingen av TK 210 ELISA och därigenom skapa väsentliga värden som ett etablerat in vitro-diagnostiskt bolag på en stor och snabbt växande marknad för cancerdiagnostik.

Teckning och tilldelning
Genom emissionen nyemitteras 5 213 546 aktier. Totalt inkom anmälningar motsvarande 53 822 950 kronor. 3 950 573 aktier (cirka 76 procent av emissionsvolymen) tilldelades tecknare med stöd av företrädesrätt. Avräkningsnotor är planerade att skickas ut den 8 december 2015. AroCell tillförs därmed cirka 52,2 miljoner kronor före emissionskostnader som beräknas uppgå till cirka 3,8 miljoner kronor och före garantikostnader som uppgår till cirka 3,9 miljoner kronor.

Aktier och aktiekapital
Efter företrädesemissionen uppgår aktiekapitalet till 2 867 450,60 kronor fördelat på28 674 506 aktier. Handel med betalda tecknade aktier (BTA) pågår fram till dess att företrädesemissionen har registrerats av Bolagsverket vilket beräknas ske i mitten av januari 2016.

Redeye AB är finansiell rådgivare i samband med nyemissionen. Bolaget har även anlitat Corpura AB som rådgivare. Legal rådgivare till bolaget är Fredersen Advokatbyrå AB.

För ytterligare information:

Jan Stålemark, VD
AroCell AB (publ)
info@arocell.com
www.arocell.com

Kort om AroCell
AroCell AB (publ) är ett svenskt bolag som utvecklar standardiserade blodtester som bidrar till säkrare prognos och uppföljning av cancerpatienter. AroCells nya teknologi är baserad på en patenterad metod som mäter TK1 protein, vilket i sin tur ger värdefull information angående hastigheten på celldelning och celldöd (cell turnover) hos patienten. En tumör har hög cell turnover och proteinet TK1 kan identifieras i blod med ett enkelt laboratorietest, TK 210 ELISA. Testet ger värdefull klinisk information för prognos och optimering av behandlingsstrategi. Vidare kan testet användas för att övervaka återkomsten av sjukdom. För mer information se www.arocell.com. AroCell (AROC) är listat på AktieTorget och har cirka 2 300 aktieägare.