Artimplant får sutur godkänd av FDA

Artimplant får sutur godkänd av FDA Artimplant har fått sitt första FDA-godkännande. Det är bolagets sutur - Artelon(TM) Surgical Suture - som nu fått klartecken att marknadsföras i USA. Beslutet tillkännagavs av FDA (USA:s myndighet för godkännande av bl a läkemedel och medicinsk utrustning) under måndagskvällen. "Beslutet innebär ett viktigt genombrott för våra ansträngningar att komma in på den nordamerikanska marknaden. Intresset för våra produkter och vår utveckling av implantat baserade på Artelon(TM)-teknologin, borde genom godkännandet underlätta våra diskussioner med potentiella samarbetspartners." Det säger Artimplants VD Tord Lendau i en kommentar till beslutet. "När vårt biomaterial - Artelon(TM) - nu är granskat och accepterat för suturen, kommer vi att gå in med ytterligare ansökningar med andra applikationer. Först i kön är Artelon(TM) Spacer CMC-I, som tagits fram för att behandla den vanliga åkomman tumbasartros. Produkten har tre års kliniska data," fortsätter Tord Lendau. Artelon(TM) Surgical Suture är framtagen med Artimplants fiberteknologi. Produktutvecklingen ligger långt framme. Vidare produktutveckling kommer att ske när utvecklingsavtal slutits med partners, som specificerar produktkrav och finansierar vidareutvecklingen. För ytterligare information kontakta: Tord Lendau, VD, tel 031-746 56 00, 0708-369 403, tord.lendau@artimplant.se Ulf Åkerblom, Vice President, Corporate Development, tel 031-746 56 00, 0709- 675 999, ulf.akerblom@artimplant.se ARTIMPLANT Artimplant är ett biomaterialföretag fokuserat på problemlösningar inom ortopedisk kirurgi. Artimplant bedriver forskning och utveckling samt utveckling av tillverkningsprocesser av nedbrytbara implantat i syfte att återskapa ett aktivt liv. Företagets egenutvecklade biomaterial bygger på en ny teknologi som öppnar nya marknader inom ortopedisk kirurgi och närliggande områden där de medicinska behoven är stora. Artimplant har bland annat utvecklat och patenterat ett antal olika nedbrytbara ledbandsimplantat, som genomgår kliniska prövningar. Bolagets affärsmodell är att utlicensiera produkter och teknologi till globala partners. Artimplant är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/18/20031118BIT00080/wkr0002.pdf