ARTIMPLANT TECKNAR AVTAL MED AVANTA FÖR ARTELON® CMC-I SPACER

Biomaterialföretaget Artimplant har idag tecknat ett globalt licens-, leverans- och distributionsavtal med Avanta Orthopedics avseende Artimplants implantat för tumbasartros Artelon® CMC-I Spacer. Avanta Orthopedics är marknadsledare inom segmentet extremiteter, dvs små ben och leder i händer, armar, axlar och fötter. Avtalet är produktspecifikt. Totalt beräknas intäkterna från licensbetalning, produktförsäljning till Avanta Orthopedics och royalty från försäljning till kund uppgå till cirka 60 miljoner kronor de närmaste fem åren. Artelon® Spacer CMC-I är FDA-godkänd sedan september 2004. Lansering sker i början av nästa år. I Europa heter samma produkt Artelon® TMC Spacer. Enligt avtalet kan Artimplant parallellt med Avanta Orthopedics fortsätta att marknadsföra implantatet i de nordiska länderna. Tumbasartros drabbar upp till 30 procent av kvinnor och 10-15 procent av män över 50 år. Enligt kliniska studier ger Artimplants implantat smärtfria patienter och bättre greppstyrka jämfört med så kallad senplastik. Den stora fördelen med Artimplants metod är att biomaterialet Artelon hjälper kroppens förmåga att läka sig själv. En annan viktig fördel är att anatomin i handen bibehålls eftersom leden inte stelopereras eller att, som vid senplastik, trapezium-benet i handen avlägsnas. ”Vi är mycket nöjda med att ha funnit en partner som kommer att vara världsledande inom framför allt handkirurgi, men även inom det växande området extremiteter. Vi tror att detta blir ett genombrott för vår materialteknologi, Artelon. Det finns stor potential för Artelon i många ortopediska applikationer.” Det säger Tord Lendau, VD i Artimplant. Anthony Viscogliosi, VD för Avanta Orthopedics säger: ”Vi är mycket glada att nu kunna erbjuda Artelon Spacer CMC-I till läkare och patienter. Produkten kan tack vare egenskaperna hos biomaterialet Artelon revolutionera sättet att behandla tumbasartros och därmed bli en stor framgång för båda företagen. Efterfrågan på bioimplantat kommer att fortsätta öka i snabb takt och vi tror oss i framtiden kunna lägga in fler Artelon-baserade produkter från Artimplant i vår produktportfölj.” För ytterligare information kontakta: Tord Lendau, VD, tel. 031-746 56 00, 0708-369 403, tord.lendau@artimplant.se www.artimplant.se Artimplants affärsidé är att utveckla nya nedbrytbara biomaterial och implantat som tillfredsställer patienters, läkares och vårdgivares behov inom ortopedi och andra terapiområden. Artimplant är noterat på OM Stockholmsbörsens O-lista. Avanta Orthopedics, LLC är tillverkare av och marknadsledare inom ortopediska implantat. Bolaget är baserat i San Diego, Kalifornien och har sedan 1976 varit inriktat på att utveckla implantat för handen och kroppens övre extremiteter och som är baserade på kirurgers idéer och innovationer. Genom att arbeta tillsammans med kirurger runt om i världen har Avanta utvecklat innovativa produkter för att behandla ortopediska sjukdomar i hand, handled och armbåge. För ytterligare information om Avanta, kontakta: Anthony G. Viscogliosi, CEO, tel: +1 212 583 9700, aviscogliosi@vbllc.com, www.avanta.org