Påminnelse: ETT TVÅ TRÄ!

Visas i Artboxen 14 juni – 21 augusti 2013
på Artipelag konsthall, Värmdö

Curator: Staffan Bengtsson
Staffan Bengtsson är även känd som tv-producent av formprogram som K-Märkt och Bästa Formen på Sveriges Television. Senast gjorde han en K Special om den nya norska arkitekturen. Han är numera också chefredaktör för designmagasinet BRUNO.

Formgivare och arkitekter har i alla tider använt sig av naturen och virket som material. Bland svenska formgivare har trä kommit och gått över tid, för att kulminera i 1970-talets hysteriska furuvurm då vartenda köksbord bestod av en tjock massiv träskiva och obehandlad furu var det finaste man kunde ha. Under en lång period blev trä närmast bannlyst bland designers Furuhatarna tog över.
Men nu, i ekologiens och miljömedvetenhetens spår, har skogen blivit trendig och rumsren igen och överallt, inte minst i Sverige, tar formgivarna träet till nya höjder.

I Artipelags 1200 kvadratmeter stora Artbox släpper vi in skogen i finrummet, blandar högt med lågt, hus med mjölkpallar, båtar med lekstugor, spånplattor med ädelträ.
I utställningen visas designföremål från både relativt etablerade svenska formgivare i trä - som Folkform och Jens Fager- men också nytänkande rookies som precis avslutat sina utbildningar på Konstfack och Carl Malmstensskolan.

Hälften av alla formgivare i utställningen är dessutom kvinnor, detta i en värld som annars är kolossalt mansdominerad.

Premiärvisning av världens minsta bostad i trä, formgiven av Daniel Franzén.

För första gången visas objekt av John Kandell, Sveriges kanske främste möbelskulptör genom tiderna, i en egen retrospektiv.

Under sommaren kan besökarna boka sig för en övernattning i en trädkåta - ett tillfälligt hotellrum i Artipelagskogen, ritat av arkitekten Kerstin Bernow och Andreas Wallin.

Lördagen den 15 juni kommer Cecilia Cronelid att visa sina ” Building pieces” där hon tillsammans med både stora och små besökare får testa att bygga sin egen unika pjäs i trä.

Medverkande i utställningen:
Åke Axelsson, Saina Barazande, Pia Besell, Jonas Bohlin, Cecilia Cronelid, Lukas Dahlén, Matilda Dahlquist, Jens Fager,  Lies-Marie Hoffman, Folkform, Form Us With  Love, Daniel Franzén, Front, Julia Gamborg Nielsen, Anki Gneib, HAGS, Theresa Harmanen, Lisa Hilland, Staffan Holm, John Kandell, Karlsson & Björk, Anna Kraitz, Johan Lindsten, Charlie Styrbjörn Nilsson, o4i, Emma Olbers, Gustav Person, Thomas Sandell, Snickeriet/Karin Wallenbeck  & Karl-Johan Hjerling, Lars Stensö, Daniel Svahn, TAF/Mattias Stålhbom, Mats Theselius, UglyCute

Katalog: I samband med utställningen kommer katalogen Ett, Två, Trä att säljas. 252 sidor, rikligt illustrerad och i begränsad upplaga.

Pressvisning:
Välkommen till pressvisning  torsdag den 13 juni kl 11.00 –13.00.
Vi bjuder på en lättare lunch.

Transport till Artipelag:
Gratis Artipelagbuss avgår kl. 10.30 från Vasagatan utanför Centralstationen.
Transport från Artipelag avgår kl. 13.30 tillbaka till Vasagatan.
Med bil från Stockholm: Bilfärden från centrala Stockholm tar ca 20 minuter, kör väg 222 mot Gustavsberg och följ skyltningen.

OSA senast den 11 juni till pressvisning@artipelag.se
OBS! Meddela även om du vill åka med vår buss!

Presskontakt:
Maria Rosén
maria.rosen@artipelag.se
Kontor: +46 8 570 130 21

Artipelag är en ny och unik internationell mötesplats där konstutställningar, nyskapande kulturella aktiviteter, arkitektur, musik, svensk design och god mat lever sida vid sida med den vackra skärgårdsmiljön. Artipelag är beläget på Hålludden som ligger på Värmdö, ca 20 km öster om Stockholm. Byggnaden omfattar 10 220 kvm och är varsamt placerad bland tallar och klippor med storslagen utsikt över Baggensfjärden. Artipelag är ritat av den framlidne arkitekten Johan Nyrén, på uppdrag av familjeföretaget BabyBjörn AB. Förutom kulturella aktiviteter och naturupplevelser som bl.a. naturstigar som leder genom skogsterräng, ängsmark och på klippor, erbjuder Artipelag också god mat i två restauranger, med uteservering och konferensmöjligheter, en artbox för 1 000 personer lämpad för events och TV-produktioner  samt en designbutik.  www.artipelag.se

Taggar: