arvato Financial Solutions donerar 30 000 € till tyfondrabbade områden i Filippinerna

arvato Financial Solution väljer även i år att stödja den internationella hjälporganisationen Plan International. En julkampanj, där arvatos kunder klickade och arvato donerade, drog in 30 000 € som nu doneras till återuppbyggnaden av det tyfondrabbade området Davao i Filippinerna.

2012 drabbades Filippinerna, och i synnerhet Davao-regionen, av tyfonen Bopha och året därpå av tyfonen Haiyan. Över 6 000 personer dog, nästan 4 miljoner förlorade sitt hem, de materiella skadorna uppgick till över 715 miljoner $ - och det i ett område där en majoritet levde i fattigdom. arvato Financial Solutions har flera år i rad stött Plan Internationals återuppbyggnadsprojekt i regionen.

”Plan Internationals självhjälpsprojekt ger unga människor möjlighet att fly fattigdom och istället få ett bättre och rikare liv. Det är därför vi valt att stödja detta” säger Michael Weinreich, VD arvato Financial Solutions

Hjälpen når 3 900 personer

Med Plan International får män och kvinnor hjälp med att sätta upp spargrupper i sina samhällen, utbildning i ekonomi och bokföring. Spargrupperna får ett startkapital på 92€, och resultatet har visat sig vara mycket lyckosamt då fonderna för spargrupper ofta kan fungera som en försäkring för ekonomiskt stöd i nödsituationer. Utöver detta får 380 hushåll som är beroende av jordbruk varsin vattenbuffel som kan arbeta på fälten. Totalt når hjälpen 3 900 personer som lever i fattigdom och som har mindre än 1$/dag att leva på.

Plan International är en internation hjälporganisation som har funnits i över 75 år. Organisationen finns i 51 länder i Afrika, Asien och Latinamerika, och kämpar för barns rättigheter. Plans mål är att göra världen till en plats där barn inte längre lever i fattigdom. Organisationens fokus är att hjälp till självhjälp.

Läs mer på https://plansverige.org/

Om arvato Financial Solutions

arvato Financial Solutions är en global leverantör av finansiella tjänster och dotterbolag till arvato AG, en del av Bertelsmann SE & Co. KgaA.

Företaget har omkring 7 000 anställda i 22 länder, däribland en stark närvaro i Europa, USA och Asien. arvato Financial Solutions erbjuder professionella outsourcingtjänster (Finance BPO) som fokuserar på kassaflödet i alla faser av kundernas livscykel – från riskhantering och fakturering till hantering av gäldenärer, försäljningar av fordringar och inkassotjänster.

arvato Financial Solutions har runt 10 000 kunder, vilket gör oss till Europas tredje största integrerade leverantör av finansiella tjänster – och den enda finansiella samarbetspartnern du behöver.

För mer information http://finance.arvato.com.

Kontaktinformation:

Vice VD och informationsansvarig Gordon Odenbark, tel +46 (0)340 664419