Tyska Arvato tror och satsar på Norden

”En central del för vår innovation och expansion” säger VD:n Fernando Carro

När Arvato Bertelsmann ska expandera sina finansiella tjänster är det de nordiska länderna de vänder sig till. Sverige, Norge, Danmark och Finland har nämligen en stark kultur av ”early adoption”, och de både utvecklar innovativa produkter och lösningar, samt anammar det senaste inom finansiella tjänster.

”Vi har redan gjort succé med anpassningar av vår betala-efter-leverans-lösning, AfterPay, i hela regionen. Våra nordiska avdelningar lanserarar innovativa produkter, som till exempel mobila betalningsappar, betalning via spelkonsoler och nu nyligen AfterPay Fast Track, en kontaktlös betalningslösning” berättar Fernando Carro, CEO Arvato, inför sitt besök i Stockholm idag.

Samtliga nordiska länder är dessutom perfekta testmarknader för en mängd olika innovativa tjänster. Sverige, till exempel, är på väg att bli först med ett kontantfritt samhälle. Även när det kommer till inkasso var Gothia, Arvatos dotterbolag, först i Norden med att lansera en funktionell, interaktiv SMS-tjänst för gäldenärerna, som ska hjälpa dem att få kontroll över sina skulder.

Med starkt stöd av moderbolaget i Tyskland spelar Arvatos nordiska avdelningars driv och expertis en viktig roll i utvecklingen av Arvatos utbud av finansiella lösningar.

”Vi har stark tro på existerande och framtida produkter, och att de även kommer att bli succéer på övriga marknader där Arvato finns. De stärker vår position som en innovativ ledare, och ett självklart val som partner till våra kunder"; säger Fernadno Carro.

”Vi har ambitiösa planer för de närmaste åren, och för att nå dessa kommer vi behöva att växa på alla fronter. Då känns det extra skönt att ha en trygg och stabil ägare som tror på det vi gör och är villiga att satsa långsiktigt” säger Jan Altersten, VD 2C Finance & Nordic Debt Collection på Arvato Financial Solutions.

Arvato är en del av den tyska Bertelsmann-koncernen, och i och med köpet av Gothia 2012 etablerade de sig även på den nordiska marknaden. För tillfället är det närmare 400 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Finland, och Arvato utför drygt 120 miljoner transaktioner till över 12 miljoner konsumenter och har mer än 4 000 företagskunder.

Bertelsmann är ett media-, tjänste- och utbildningsföretag som verkar i runt 50 länder världen över. Företaget har 117 000 anställda och hade 2012 en omsättning på 17.1 miljarder EURO.

Kontaktperson:

Jan Altersten, CEO B2C Finance & Nordic Debt Collection Arvato Financial Solutions

Tel 46 70 22 68 000 | Email jan.altersten@arvato.com

Citat

Fernando Carro, CEO Arvato
Vi har stark tro på existerande och framtida produkter, och att de även kommer att bli succéer på övriga marknader där Arvato finns. De stärker vår position som en innovativ ledare, och ett självklart val som partner till våra kunder.
Fernando Carro, CEO Arvato
Vi har ambitiösa planer för de närmaste åren, och för att nå dessa kommer vi behöva att växa på alla fronter. Då känns det extra skönt att ha en trygg och stabil ägare som tror på det vi gör och är villiga att satsa långsiktigt.
Jan Altersten, VD B2C Finance & Nordic Debt Collection.