Arvsfonden prisar Unga Kris, Narkoswebben, Tyresögymnasterna och Eksjö animation

Report this content

Priset Arvsfondens Guldkorn är en utmärkelse för ideella projekt som med framgång har genomfört sina idéer och fått dem att leva vidare och spridas i någon form. Tidigare Arvsfondsprojekt är bland andra BRIS och Färdtjänst. Utmärkelsen delas ut i fyra olika kategorier: barn, ungdom, personer med funktionsnedsättning samt lokalstöd. Förutom äran får pristagarna 50 000 kronor vardera för att sprida erfarenheterna från sina avslutade Arvfondsprojekt.

- Att dela ut årets Guldkorn är vårt sätt att visa uppskattning till projekten och deras eldsjälar. Det ligger mycket svett och tårar bakom priserna. Guldkornen ger också oss på Arvsfonden möjlighet att visa omvärlden att vi finns och att det faktiskt finns en riskkapitalist som är beredd att satsa på den ideella sektorn, säger Hans Andersson, kanslichef på Arvsfonden.

Följande priser delades ut:

2012 års Guldkorn i kategorin barn
Astrid Lindgrens Barnsjukhus - verksamheten för anestesi-intensivvård tilldelades Arvsfondens Guldkorn 2012 för projektet Narkoswebben.
2012 års Guldkorn i kategorin Ungdom
Riksorganisationen Kriminellas Revansch i Samhället tilldelades Arvsfondens Guldkorn 2012 för projektet Unga KRIS.
2012 års Guldkorn i kategorin personer med funktionsnedsättning
Föreningen Eksjö animation tilldelades Arvsfondens Guldkorn 2012 för projektet Animera = Göra livlig
2012 års Guldkorn i kategorin lokalstöd
Tyresögymnastiken tilldelades Arvsfondens Guldkorn 2012 för projektet Anpassning av Dalhallen.

- Arvsfonden delar varje år ut cirka 500 miljoner kronor i projektstöd till den ideella sektorn. Vi tar årligen emot över 1 000 ansökningar från Sveriges föreningsliv, vilket indikerar att behovet av stöd till de här kategorierna är stort. Var femte ansökan får bifall och projekten gör enorm nytta, avslutar Hans Andersson.

Mer information och filmer om projekten finns på http://www.arvsfonden.se/Pages/SectionSubPage____43379.aspx

För ytterligare information kontakta: Hans Andersson, kanslichef på Arvsfonden på telefonnummer: 08-700 07 77

Hans Andersson, kanslichef på Arvsfonden, telefonnummer: 08-700 07 77

Allmänna arvsfonden finansierar nyskapande och utvecklande projekt för barn, ungdomar och personer med funktionsnedsättning. Två statliga myndigheter har hand om arvsfondsärenden, Kammarkollegiet och Arvsfondsdelegationen.

Citat

- Arvsfonden delar varje år ut cirka 500 miljoner kronor i projektstöd till den ideella sektorn. Vi tar årligen emot över 1 000 ansökningar från Sveriges föreningsliv, vilket indikerar att behovet av stöd till de här kategorierna är stort. Var femte ansökan får bifall och projekten gör enorm nytta, avslutar Hans Andersson.
Hans Andersson