• Asarina Pharma/

Asarina Pharma sponsrar PMS-dagen i Stockholm. ”Kvinnors hälsa påverkar oss alla, det är hög tid börja prata om PMDS”.

Stockholm – 23 oktober, 2018. Asarina Pharma sponsrar PMS-dagen i Stockholm den 21 november. Evenemanget kommer att handla om olika aspekter av PMS och PMDS och gästas av kulturpersonligheter som Paula Fenjima Manrique och Lisa Stenberg samt ledande forskare, bland annat Asarina Pharmas egen PMDS-pionjär, professor Torbjörn Bäckström.
– Kvinnors hälsa påverkar var och en av oss. Men fortfarande är det tyst om PMDS, som i stor utsträckning inte diagnosticeras. Vi är stolta över att stå som sponsor för detta evenemang som syftar till att ändra på sakernas tillstånd, säger Peter Nordkild, vd för Asarina Pharma.

Den 21 november kommer Asarina Pharmas CSO Torbjörn Bäckström och COO Karin Ekberg att tillsammans med de svenska kulturpersonligheterna och forskarna redogöra för bakomliggande orsaker, diagnoser och moderna behandlingsalternativ av PMDS, den form av PMS som ger de allvarligaste och mest funktionsnedsättande symtomen. PMS-dagen kommer att hållas på Medelhavsmuseet i Stockholm.

Som organisatör av PMS-dagen står Isabel Lindström från Bättre än de flesta, en organisation som verkar för jämlikhet mellan könen. Panelen kommer att bestå av TV4:s spelexpert Paula Fenjime Manrique och författaren Lisa Stenberg som skriver om PMS. Psykologerna Ulrike Braun och Susanna Johansson kommer att tala om hur kognitiv beteendeterapi kan lindra symtomen vid PMS. Evenemanget kommer att ledas av den kända bloggaren och författaren Josefin Dahlberg.

Globalt lider 1 kvinna av 20 i fertil ålder av PMDS, den allvarligaste och mest funktionsnedsättande formen av PMS, som än i dag sällan diskuteras och som i stor utsträckning inte diagnosticeras. Som utvecklare av den första behandlingen av PMDS är vi glada över att stå som sponsorer för detta evenemang. Det är ett gyllene tillfälle för oss alla att lära mer om vad PMDS är, vad som orsakar det och hur det skiljer sig från PMS. Kunskap är makt. Ju mer man vet, desto lättare är det att få kontroll över sina besvär, våga kräva att få en diagnos och få stöd och förståelse från sin omgivning, säger Peter Nordkild.

Jag kom i kontakt med Asarina Pharma under min forskning om PMS och PMDS i samband med en TV-dokumentär och upptäckte då hur väldigt litet information det fanns. Men jag hittade Asarina Pharma – som var och som fortfarande är ensamma om att forska kring nya behandlingar specifikt riktade mot PMDS. Baserat på mina egna erfarenheter av PMDS förstod jag att företaget gjorde en seriös satsning på att hjälpa kvinnor som lider av PMDS och PMS och erbjuder ett alternativ till de antidepressiva läkemedel, som idag är den vanligast förekommande behandlingen. Jag tror att det är viktigt att vi börjar prata öppet om den här diagnosen ur ett bredare hälsoperspektiv. Det påverkar inte bara kvinnor. Att kvinnor måste stanna hemma från jobbet eller inte klarar av sina arbetsuppgifter eller relationer kan ha stor påverkan på vänner och familjeliv, säger arrangören av evenemanget Isabel Lindström.

Anmäl dig till PMS-dagen här.

För mer information, kontakta:

Peter Nordkild, vd Asarina Pharma AB

Om Asarina Pharma AB

Vi är ett svenskt biotechföretag, som utvecklar Sepranolon, världens första dedikerade behandling för premenstruellt dysforiskt syndrom (PMDS) och andra tillstånd relaterade till menstruationen. Vår portfölj bygger på 40 års forskning kring menstruationsrelaterade besvär, såsom PMDS, migrän och epilepsi. Med vår innovativa familj av GAMSA-substanser (GABAA Modulating Steroid Antagonists), är målet att introducera en ny generation säkra och specifika behandlingar för tillstånd som idag i stort sätt är obehandlade, och därmed bli ett ledande kvinnohälsobolag.