Unga samhällsförändrare gör världen bättre

Report this content

Sverige befinner sig mitt i ett politiskt kaos. Ett extraval står för dörren. Ett extraval där fokus än en gång kommer att vara på de stora samhällsfrågorna -  jobben, utanförskapet, integrationen, ungdomsarbetslösheten och skolan.

Men det räcker naturligtvis inte med en politisk debatt. Det måste även till samhällsförändrare, sociala entreprenörer, för att driva utvecklingen framåt och åstadkomma verklig förändring. Entreprenörer som, ofta i det tysta och med små medel, driver utvecklingen framåt. Dessa sociala entreprenörer och deras idéer förtjänar större uppmärksamhet.

Men vad är egentligen en social innovation? Ett bra exempel är våra svenska barnavårdscentraler som från början var ett initiativ från den ideella sektorn som staten sedan tagit över som sin lösning och som idag är en lika självklar som uppskattad del av vårt samhälle. En social innovation är ett nytt sätt bidra till att lösa en samhällsutmaning. Det är faktiskt bara termen som är ny, idéerna och eldsjälarna som driver dem framåt har länge varit en naturlig del av vårt samhälle, dvs. vi har redan en stolt tradition av social innovation. Idéerna har spridit sig för att de är så värdefulla att andra vill göra idén till sin, och förändra samhället till det bättre.

Ett utmärkande drag för en social innovatör eller en samhällsförändrare är drivkraften att hennes eller hans idé blir verklighet och därmed bidrar till lösningen av ett samhällsproblem. Ett framgångskriterium för en social innovatör är just att andra replikerar idén – gör den till sin – och därmed att lösningen får ännu större spridning. Detta kan ställas i kontrast till ett mer traditionellt företagande, där vi inte vill att andra gör idén till sin, utan att vi får intäkter från exempelvis patent.

Sociala innovatörer gör skillnad. Över 80 % av världens 3000 ledande sociala innovatörer som får stöd av oss på Ashoka, åstadkommer verkligen förändring, till exempel genom ändrad lagstiftning och över 90 % får sina idéer replikerade av andra personer, organisationer eller staten. Vissa av de samhällsfunktioner och institutioner som utgör grundvalen för den välfärd som vi alla tar för given, bygger på idéer som har sitt ursprung i en samhällsförändrares djupa engagemang.

I Sverige, Danmark, och 11 andra länder världen över pågår det just nu en tävling som tar sig an dessa teman på ett annorlunda sätt. Tävlingen – Join Our Core – är ett samarbete mellan den ideella sektorn och näringslivet där världens äldsta organisation för sociala innovationer, Ashoka, tillsammans med Ben & Jerry’s uppmanar unga samhällsförändrare att utveckla och implementera sina lösningar på dessa samhällsutmaningar. Det handlar, kort sagt, om att vidareutveckla och lyfta fram sociala innovationer.

Admir Lukocevic är ett exempel på just en sådan samhällsförändrare. Hans organisation Idrott utan gränser har redan nått över 6000 unga personer runtom i Sverige. Admir startade organisationen och använder idrott för att bygga personligt ledarskap för personer med internationell bakgrund i ett samhälle där integrationen ofta brister.

Men om vi ska få fram fler sociala innovationer som bidrar till ett bättre samhälle är det av yttersta vikt att unga samhällsförändrare får stöd för vidareutveckling av sina idéer och att deras redan existerande lösningar lyfts fram. Vi hoppas att vi genom den globala tävlingen Join Our Core kan öka intresset för sociala innovationer i Sverige, och viktigast av allt, inspirera fler unga att ta sig an våra stora samhällsutmaningar.

Vi på Ashoka vill bygga vidare på den inspirationen och utveckla möjligheterna att ta tillvara den otroliga samhällskraft som de sociala entreprenörerna utgör. De är en resurs vi inte kan vara utan!

Maja Frankel
Director Ashoka Skandinavien

Kontakt:
Maja Frankel, Director
mfrankel@ashoka.org

Om Ashoka
Ashoka är världens största organisation för sociala entreprenörer. Sedan 1980 har Ashoka utsett över 3 000 sociala entreprenörer till så kallade Ashoka Fellows, som får stipendium och rådgivning för uppskalning. Ashoka Fellows finns i 70 länder, 17 av de utsedda entreprenörerna lever och verkar i Skandinavien. Ashoka öppnade sitt Skandinavienkontor 2012. scandinavia.ashoka.org

Taggar: