Eniro väljer Aspiro som strategisk partner för mobillösningar

Aspiro Mobile Solutions har tecknat avtal med Eniro, det ledande nordiska företaget inom gula sidor och relaterade företagstjänster. Aspiro kommer att leverera sms billing och gatewaytjänster till Eniro Norge och dess produkt Telefonkatalogen Bedrift. Genom ett utökat försäljningssamarbete förväntas avtalet också generera ytterligare affärer för Aspiro.

Aspiro kommer att leverera ett brett utbud av sms- och mikrobetalningstjänster till Eniro via Aspiro Mobile Solutions tjänsteplattform. Dessutom kommer Eniro också att erbjuda viss funktionalitet i Aspiros plattform till sina företagskunder som en del av sitt produktutbud. Samarbetet på säljsidan förväntas leda till flera nya stora avtal med välkända varumärken och företag på den norska marknaden.

"Inte bara är Eniro ett starkt varumärke och en bra kund i ett spännande segment, utan detta avtal ökar också vår räckvidd på den norska marknaden. Det är väsentligt både strategiskt och för direkta intäkter", säger Peter Tonstad, Chef för Aspiro Mobile Solutions.

Aspiro har lång erfarenhet inom det mobila området under mer än tio år och erbjuder direktanslutning till ett stort antal operatörer, liksom ett brett utbud av mobila företagstjänster.

"För Eniro var det viktigt att välja en långsiktig strategisk partner inom det mobila området som både kan leverera tekniska lösningar av hög kvalitet, och som kan ge oss en konkurrensfördel gentemot nya kunder, inklusive inom mobil CRM, mobila kuponger och andra avancerade funktioner för mobil marknadsföring", säger Thomas Nylænder, Product Manager för Telefonkatalogen Bedrift från Eniro Norge.

För mer information, vänligen kontakta: Kristin Castillo Eldnes IR- och informationschef Tel: +47 908 07 389 e-post: kristin.eldnes@aspiro.com, Peter Tonstad Chef för Mobile Solutions Tel: +47 481 76 102 e-post: peter.tonstad@aspiro.com

Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för TV och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro levererar också musiktjänsten WiMP direkt till konsumenter i Norge, Sverige och Danmark. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis Deutsche Telekom, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick 2010 till 262 MSEK och företaget har cirka 115 anställda.