Aspiro lanserar multiscreen videoapplikationer över internet för TV 2 i Danmark

Aspiro TV, Skandinaviens ledande leverantör av multiscreen tv- och videotjänster över internet ingår samarbete med TV 2 i Danmark och lanserar idag tjänster på iOS. Lösningen, som levereras med partners varumärke, är nu tillgänglig för användare i Danmark. Den första lanseringen omfattar applikationer till iPhone och iPad och inkluderar högkvalitativ direktsänd tv och en betydande katalog video-on-demand.

Tjänsten baseras på Aspiro TV's svit av hybridapplikationer, byggda på HTML5 och Native SDK. Framgångssättet erbjuder unik designflexibilitet och snabb leverans till marknaden. Applikationerna stöder även studio-godkänd Widevine DRM.

Applikationerna är tillgängliga i Apples AppStore för iPhone, iPod touch och iPad-användare och har nått topp-placeringar strax efter lanseringen. "Vi tror att en fantastisk användarupplevelse tillsammans med TV 2's engagerande innehåll kommer att ge tittarna en kvalitetstjänst. Partnerskapet stärker dessutom ytterligare vår position på den skandinaviska marknaden," säger VD i Aspiro, Gunnar Sellæg.

Magnus Rask Detlif från TV 2 Danmark tillägger "Vi älskar våra nya apps, eftersom de tillåter slutanvändare att se allt vårt värdefulla innehåll på iPad och iPhone. Och vi tror att Aspiros hybridmodell ger oss möjlighet att ständigt lägga till nya funktioner och berika slutanvändarnas upplevelse på sin andra skärm."

Aspiro TV möjliggör för operatörer och tv-bolag i Europa och Amerika att leverera tv- och videotjänster till flera skärmar över internet. Aspiro TV är del av börsnoterade Aspiro AB och har levererat världsledande stramingtjänster sedan 2004. Tjänsterna levereras till alla typer av enheter som kan använda internet, från mobiler, läsplattor, datorer och digitalboxer till tv-skärmar med internetanslutning. Aspiro TV har sin bas i Oslo och levererar tjänster för exempelvis Deutsche Telekom, Telenor, TV2 Danmark, Eurosport, Nextel, Hi3G, BBC och Entel. Kontakt: gunnar.selleg@aspiro.com.