Ny vd för Aspiro TV

Börsnoterade Aspiro har utsett Espen Erikstad, som är en av grundarna av Rubberduck Media Lab, till ny vd för dotterbolaget Aspiro TV. Målet är att etablera Aspiro TV som den självklara teknologileverantören för företag som vill leverera de bästa användarupplevelserna för online videotjänster.

Espen Erikstad har idag utsett till ny verkställande direktör för Aspiros dotterbolag Aspiro TV. Espen Erikstad är en av grundarna av tv-streamingbolaget Rubberduck Media Lab som Aspiro förvärvade 2006 och som senare namnändrades till Aspiro TV.

– Vi är väldigt glada över att Espen har tackat ja till att bli vd för Aspiro TV. Han är en av de bästa inom online video-teknologi och är definitivt rätt person för att leda vår tv-verksamhet, säger Gunnar Sellæg, vd för Aspiro.

Aspiro TV levererar tv- och videotjänster till flera skärmar över internet för exempelvis Deutsche Telekom, Telenor, TV2 Danmark, Eurosport, Nextel, Hi3G, BBC och Entel. Under andra kvartalet 2012 initierades ett kostnadsbesparingsprogram för att årligen spara cirka 10 MSEK.

– Som en av grundarna känner jag ett oerhört stort engagemang för Aspiro TV. Mitt främsta mål är att göra Aspiro TV och våra produkter mer kända på de marknader där vi redan är verksamma. Aspiro TV har fantastiska produkter för online videodistribution och har några av branschens mest kunniga personer, men är trots vår solida kundbas relativt okända. På lite kortare sikt är fokus att öka lönsamheten, men det långsiktiga målet är tillväxt, säger Espen Erikstad, ny vd för dotterbolaget Aspiro TV.

Espen Erikstad tar över efter Gunnar Sellæg som var tillfälligt ansvarig för verksamheten efter att tidigare vd Erling Paulsen slutade i maj år. Espen Erikstad kommer att ingå i Aspiros ledningsgrupp tillsammans med Peter Tonstad, Espen Lauritzen och Gunnar Sellæg.

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 23 oktober 2012 klockan 14.40.

För frågor, vänligen kontakta: Gunnar Sellæg, VD, Tel: +47 901 81 528, e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Aspiro är ett ledande streamingbolag med huvudfokus på musiktjänsten WiMP och videotjänster som levereras till partners. WiMP levereras direkt till konsument samt genom partners som operatörer och tv-distributörer. Med WiMP tänker Aspiro globalt, men jobbar lokalt, med en redaktion och egna team som anpassar tjänsten till varje land. Aspiro har fjorton års erfarenhet inom digitala tjänster och är ett tillväxtbolag med höga ambitioner. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Läs mer på www.aspiro.com