Årsstämma i Aspiro AB (publ) med beslut om företrädesemission

På Aspiros årsstämma, som ägde rum idag den 5 juni 2014 fattades, förutom sedvanliga årsstämmobeslut och –val, beslut om att genomföra en företrädesemission.

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag om nyemission med företrädesrätt för aktieägarna. Maximalt kan 98.219.055 aktier komma att emitteras medförande en ökning av bolagets aktiekapital med högst 65.806.766,85 kronor.

För detaljerade villkor för företrädesemissionen se tidigare offentliggjort pressmeddelande från den 6 maj 2014 samt det prospekt som förväntas offentliggöras omkring den 13 juni 2014. Emissionen är fullt garanterad.

Fastställande av balans- och resultaträkningarna m.m.

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för verksamhetsåret 2013. Stämman beslutade att den ansamlade förlusten, som efter årets resultat om –45.964.925,29 kronor uppgår till -78.685.938,27 kronor, ska överföras i ny räkning.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2013.

Beslut om styrelse- och revisorsarvode

I enlighet med valberedningens förslag beslutade stämman att arvode till styrelsen ska utgå med ett sammanlagt belopp om 750.000 kronor, att fördelas med oförändrat 250.000 kr till styrelsens ordförande och oförändrat 125.000 kr till övriga ledamöter, samt att inget särskilt arvode ska utgå för eventuellt utskottsarbete.

Stämman beslutade att arvode till revisor ska utgå enligt godkänd räkning.

Val av styrelseledamöter och revisor

I enlighet med valberedningens förslag fastställde årsstämman att styrelsen ska bestå av fem ledamöter, utan suppleanter. Stämman omvalde Trond Berger, Rolf Kristian Presthus och Johan Forsberg samt nyvalde Fredrik Bjørland och Taina Malén. Trond Berger omvaldes även som styrelsens ordförande.

Fredrik Bjørland, född 1980, har utbildning från Handelshögskolan i Köpenhamn och arbetar som Investment Manager vid finans- och industrikoncernen Ferd. Han har tidigare arbetat vid bl a Ernst & Young och som analytiker i Cubera Private Equity. Fredrik sitter i styrelsen för bl a Servi Group och Lyk-Z & Dötre.

Taina Malén, född 1967, har utbildning från Poppius Journalistskola och Handelshögskolan i Stockholm. Hon har bl a arbetat för Universal Pictures i Australien och Norden samt varit kommunikations- och marknadsansvarig för Canal+ Television i Norden. Sedan 2010 driver hon ett eget konsultföretag. Taina är styrelseledamot i Esportal AB, The Farm Interactive AB, 100 Songs AB samt Telegram Studios Ltd.

Stämman beslutade att välja EY som bolagets revisor, för en mandatperiod fram till slutet av nästa årsstämma.

Beslut om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare

Stämman beslutade enligt styrelsens förslag om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare, vilka i huvudsak överensstämmer med de riktlinjer som beslutades av extra bolagsstämma den 15 augusti 2013.

För frågor, vänligen kontakta:

Andy Chen, CEO, (+47) 948 317 83, andy.chen@aspiro.com

Trond Berger, ordförande, (+47) 916 86 695, trond.berger@schibsted.no

Informationen är sådan som Aspiro AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till offentliggörande den 5 juni 2014 klockan 12.00.

Aspiro är ett medieteknikföretag som spelar en framskjuten roll i den pågående omdefinieringen av människors sätt att konsumera musik. Prenumerationstjänsten WiMP erbjuder konsumenter en komplett musikupplevelse med HiFi-ljudkvalitet och integrerat redaktionellt innehåll, musikmagasin och videos. Dessutom är Aspiro, genom syndikeringsplattformen RADR, en innehållsleverantör till mediabranschen och hjälper sina partners att attrahera och behålla besökare på deras webbplatser. För mer information, besök www.aspiro.com