Aspiro förvärvar Advox

Aspiro förvärvar Advox Aspiro meddelar idag att de köper Advox, ett företag som tillverkar produkter för den mobila telekom- och IT-marknaden. Aspiro AB och Advox AB har ingått avtal om förvärvet, som betalas med 60 000 aktier i Aspiro AB. Advox är ett företag med gedigen kompetens inom lösningar för trådlösa e- post- och meddelandetjänster. Produktportföljen innehåller bland annat en skalbar och mycket tillförlitlig webbaserad e-postserver. Produkten har förstärkts ytterligare genom utvecklingen av ett WAP-gränssnitt som gör det möjligt att nå vanlig e-post via WAP. Företagets kundkrets finns globalt inom såväl offentliga som privata organisationer av varierande storlek. - Produktmixen mellan Aspiro och Advox är en utmärkt kombination, både ur teknik- och marknadsperspektiv. Förvärvet av Advox stärker Aspiros produktportfölj gentemot mobiltelefonioperatörer över hela världen inom segmentet e-post och meddelande-tjänster, säger Christer Månsson, vice VD och ansvarig för Mergers & Acquisitions och Strategic Alliances på Aspiro. - Med Aspiro som ägare får vi den styrka som krävs för att ytterligare utveckla vår teknik och för att växa på den internationella marknaden. Tillsammans med Aspiro kommer vi nu att kunna erbjuda en komplett produktportfölj inom mobila Internet-lösningar, säger Stefan Sjödin, VD på Advox. För mer information vänligen kontakta: Christer Månsson, vice VD och ansvarig för Mergers & Acquisitions och Strategic Alliances på Aspiro.tel: 0709 91 80 01 Stefan Sjödin, VD på Advox, tel: 08-455 90902 Om Aspiro Aspiro utvecklar mobila tjänster baserade på WAP, SMS, GPRS och liknande innovativ teknik. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett omfattande utbud av produkter och tjänster, allt från färdiga WAP-lösningar till strategiska konsulttjänster inom Value Added Services. Aspiro, som grundades 1998, är idag ett av världens ledande företag för mobila produkter och tjänster. Företaget har över 100 anställda och kontor i Sverige, Norge, USA och Hong Kong. Nyligen etablerades ett dotterbolag, Aspiro International i Luxembourg och företaget har vidare planer på att upprätta kontor i Europa och övriga världen. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på företagets mångåriga erfarenhet inom mobil kommunikation och IT. Mer information om Aspiro finns på www.aspiro.com Om Advox Advox AB är ett svenskt programvaruföretag som utvecklar produkter för elektronisk post och mobil meddelandehantering. Företagets vision är att skapa lösningar som ger kunderna en pålitlig e-postmiljö som dessutom är lätt att hantera, konfigurera och uppdatera. Advox produkter inkluderar Advox Active Messaging, Advox Omnigate och Advox Mobicall. Produkterna finns tillgängliga genom återförsäljare både i Sverige och internationellt. Mer information om Advox, finns på www.advox.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/24/20000124BIT00300/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/01/24/20000124BIT00300/bit0002.doc