Aspiro förvärvar Mgage AB

Aspiro förvärvar Mgage AB Aspiro förvärvar det svenska applikationbolaget Mgage AB och får bland annat en framgångsrik chat-applikation och Mannesmann Vodafone som kund. Mgage utvecklar och säljer applikationer till mobiloperatörer där deras abonnenter kan "chatta" med varandra. Det Stockholmsbaserade bolaget bildades våren 2000 och dess största kund är idag tyska Mannesmann Vodafone. Bolaget har också nära kontakter med Ericsson GmbH, Nokia samt Picofun för återförsäljning av bolagets tjänster. Som tidigare meddelats finansieras förvärvet genom en apportemission motsvarande cirka 5,8 miljoner aktier villkorad av bolagsstämmans godkännande den 17 december. Det slutliga förvärvsavtalet mellan Aspiro och Mgages ägare Innovationskapital, Kaupthing Alfa 1 Venture Capital fond, Trident capital samt övriga ägare undertecknades i helgen. Mgages tjänster kommer att ingå i Aspiros affärsområde Consumer Applications, som tillhandahåller tjänster främst riktade till operatörer. "Mgage har på mycket kort tid etablerat sig som en av de ledande leverantörerna av software inom 'mobile messaging'. Mgage får nu tillgång till Aspiros internationella nätverk och Aspiros etablerade kundbas," säger Robert Göthner på InnovationsKapital. "Mgages "community"-inriktade tjänsteutbud kompletterar Aspiros sortiment av mobila massmarknadstjänster på ett ypperligt sätt. Mgage är det första av flera planerade konsolideringsaktiviteter i syfte att stärka Aspiros position som en av de ledande mobiltjänsteleverantörerna i Europa," säger Lena Wittbjer, VD på Aspiro. "För närvarande för vi diskussioner med flera bolag som i första hand stärker Aspiros kundbas och distributionsnät." Samtidigt fortsätter Aspiro processen med att fokusera verksamheten och bolaget planerar därför att på sikt avyttra affärsområdet Mobile TextPhone. För mer information, vänligen kontakta: Lena Wittbjer, VD, Aspiro AB, tel: 040 630 03 00 Helena Gynnerstedt, Informationschef, Aspiro AB, tel: 040 630 03 18 Om Aspiro Aspiro erbjuder mobilteleoperatörer, portaler, företag och organisationer ett brett utbud av attraktiva tjänster utformade för att tillfredsställa individens behov av information, underhållning och kommunikation via mobila media. Företagets vision är att på en global marknad skapa det ledande varuhuset för mobila tjänster. Aspiro startades 1998 och är idag en betydande internationell aktör på marknaden för mobila tjänster. Företaget sysselsätter 66 personer och har kontor i Sverige och USA. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på mångårig erfarenhet av mobil kommunikation och IT- branschen. För mer information, vänligen besök www.aspiro.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/10/20011210BIT00090/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/10/20011210BIT00090/bit0001.pdf