Aspiro och Across Wireless i samarbete ger WAP-tjänster till dagens mobiltelefoner Aspiro och Across Wireless (Across) har inlett ett samarbete för att göra Aspiros omfattande program av WAP-tjänster tillgängligt för mobiltelefoner som redan finns på marknaden. Exempel på telefoner som därmed kan använda WAP-tjänster är Nokias 6150 och 6110, Ericssons T18 och Siemens S25. - Genom att göra våra tjänster tillgängliga från de vanligt förekommande SIM Toolkit telefonerna, utvidgar vi antalet kunder som kan utnyttja våra WAP-tjänster Detta innebär väsentligt ökad trafik i operatörernas nät, menar Jörgen Adolfsson, VD på Aspiro. Eftersom Across' produkter stödjer WML-baserade applikationer från både WAP-telefoner och de betydligt mer vanliga SIM Toolkit telefonerna, kan GSM-operatörer och innehållsleverantörer redan idag öka sin konkurrenskraft i striden om användarna av trådlöst internet. - Vi är glada över att samarbeta med en ledande leverantör av trådlösa applikationer för att adressera en befintlig massmarknad, säger Per Lundh, chef för marknad och affärsutveckling på Across. Våra produkter innehåller viktiga säkerhetsfunktioner som gör det möjligt att signera transaktioner från både WAP och SIM Toolkit telefoner. Detta kommer att ytterligare förstärka våra respektive roller inom mobil e-handel. Teknikfakta Across plattform för trådlöst internet (Across DP5) består av en applikationsserver med en integrerad internet gateway, som tillsammans med en "micro-browser" som körs på abonnnentens SIM kort ger en generell och framtidsäker lösning. Across DP5 möjliggör att WAP (WML) applikationer kan köras mot dagens installerade bas av mobiltelefoner såväl som WAP telefoner när de blir allmänt förekommande på marknaden. Genom sin expertis inom applikationer på SIM kort, så kan Across inkludera mer funktionalitet i lösningar som t ex full säkerhet från klient till applikation, något so m är av högsta vikt vid applikationer inom mobil e- handel. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jörgen Adolfsson, VD Aspiro, Tel: 0709-91 80 03, E-post: jorgen.adolfsson@aspiro.com Per Lundh, Across Wireless (Stockholm) Tel: 08-685 93 32, E-post: per.lundh@acrosswireless.com Aspiro Aspiro utvecklar trådlösa produkter och tjänster baserade på WAP, SMS, GPRS och liknande spjutspetsteknik. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett omfattande utbud av produkter och tjänster, allt från färdiga WAP-tjänster till strategiska konsulttjänster i samband med mervärdestjänster. Aspiro, som grundades 1998, är idag ett av världens främsta utvecklingsföretag för mobila produkter och tjänster. Företaget har drygt 100 anställda och kontor i Sverige, Norge, USA och Hongkong. Aspiro har ett dotterbolag i Luxembourg och vidare planer på att upprätta kontor i Europa och övriga världen. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på företagets mångåriga erfarenhet inom mobil kommunikation och IT. Mer information om Aspiro finns på www.aspiro.com Across Wireless Across Wireless (Across) utvecklar, marknadsför och säljer avancerad mjukvara för GSM-operatörer och content providers inom området trådlöst internet. Across, tidigare känt som AU-System Mobile, är en av världens ledande leverantörer av plattformar för trådlöst internet, och deras system används i flera av världens första kommersiella mobila e-handels implementationer. Across som idag är ca 100 anställda och är baserat i Stockholm, har idag en kundbas på 45 GSM operatörer. Internationella sälj- och supportkontor finns i London, Dallas, Singapore och Hong Kong. Mer information finns på: www.acrosswireless.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/31/20000131BIT00700/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/2000/01/31/20000131BIT00700/bit0002.doc