Aspiro ökar sitt engagemang i Lunarworks och tar en aktiv roll i Lunarworks etablering som virtuell operatör Aspiro ökar sitt ägande i Lunarworks till totalt 8 miljoner kronor vilket ger Aspiro 12 % av kapitalet i Lunarworks. Samtidigt ger det ökade engagemanget Aspiro en intäkt på 4 miljoner kronor och ett ramavtal om försäljning av mobila internettjänster under 2001 och framåt. Aspiro och Lunarworks har avtalat om ett samarbete kring Lunarworks etablering som en virtuell operatör ("service provider") i Europolitans mobiltelenät. Samarbetet innebär att Aspiro tar en aktiv roll i etableringen genom att investera ytterligare 4 miljoner kronor i företaget. Tillsammans med investeringen i december 2000 ger detta Aspiro cirka 12 % av kapitalet i Lunarworks. Aspiro och Lunarworks har också tecknat ett avtal vilket ger Aspiro 4 Mkr i intäkter under 2001. Dessutom har Aspiro och Lunarworks tecknat ett ramavtal om försäljning under 2001 och framåt. Avtalet innebär att Aspiro levererar tjänster för mobilt Internet till Lunarworks. I Sverige finns det idag ett tiotal aktörer, däribland Lunarworks, som avser att agera teleoperatör i annans mobiltelenät. Lunarworks äger Lunarstorm som är Sveriges största så kallade internetcommunity. Lunarstorm är enligt MediaMetrix, ett oberoende undersökningsinstitut, Sveriges största community. Lunarstorms målgrupp, ungdomar, är vana att ta till sig ny teknik och nya tjänster snabbt. Detta gör att mobila internettjänster på kort tid kan bli en betydande del av trafiken mellan Lunarstorms medlemmar. "Med Aspiros erfarenheter och tjänsteutbud inom mobilt Internet tror vi att vi kommer att ge ett värdefullt bidrag till Lunarworks etablering som virtuell mobiloperatör bland i första hand ungdomar," säger Lena Wittbjer, VD för Aspiro. "Dessutom kan en lyckosam etablering ge Aspiro ytterligare försäljning av mobila internettjänster". "Lunarstorm tillgodoser grundläggande mänskliga behov: att se, synas och kommunicera. Undersökningar bland våra 650.000 medlemmar visar på ett mycket starkt behov av att koppla ihop Lunarstorm med mobiltelefonen" säger Kjell Sallén, VD för Lunarworks. "Med Aspiros hjälp kan vi uppfylla dessa behov snabbare samt skapa ett flöde av nya attraktiva tjänster". För mer information, vänligen kontakta: Lena Wittbjer, VD Aspiro AB, tel: 040-630 0300 Helena Gynnerstedt, pressansvarig, Aspiro AB, tel: 0709-918 018 Om Aspiro Aspiro tillhandahåller mobila Internettjänster, som möjliggör ett flexibelt och rörligt liv, med hjälp av de mest innovativa teknikerna. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett brett utbud av lösningar, allt från färdiga portaltjänster till branschspecifika lösningar. Aspiro startades 1998 och är idag en betydande aktör på den globala marknaden för mobilt Internet. Företaget sysselsätter 125 personer och har kontor i Sverige, Luxemburg och USA. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på mångårig erfarenhet av mobil kommunikation och IT-branschen. För mer information, vänligen besök www.aspiro.com Om Lunarstorm Lunarstorm är Sveriges största Internetcommunity, chat och ungdomssajt. Endast åtta månader efter lanseringen har Lunarstorm mer än en halv miljon medlemmar. 55 procent av landets 15-18 åringar är medlemmar i Lunarstorm. Lunarstorm hade 357.000 unika besökare i januari, enligt MediaMetrix, ett oberoende undersökningsinstitut. Sedan lanseringen har Lunarstorm legat i topp på MediaMetrix' Tio-i-topp-mätningar över de mest besökta Internetsajterna. Lunarstorms medlemmar loggar in mer än sju miljoner gånger varje månad och Internetsajten får över 3.000 nya medlemmar varje dag. För mer information, vänligen besök www.lunarstorm.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/14/20010214BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/14/20010214BIT00280/bit0001.pdf