Stig Herbern från Telenor Mobil till Aspiro

Stig Herbern från Telenor Mobil till Aspiro Stig Herbern går in som operativ rådgivare åt ledningen i Aspiro AB. Han kommer att arbeta aktivt med strategisk planering, utveckling av nya affärsområden och strategiska allianser. Herbern tillträder den 1 februari. Närmast kommer Stig Herbern från Telenor Mobil där han haft posten som VD. Stig Herbern har sedan starten varit ledamot i Aspiros styrelse. - Stig är en mycket känd och respekterad företagsledare i telekom- branschen. Hans kompetens och erfarenheter från Telenor Mobil ger oss ytterligare ett försprång i utvecklingen. Med Stig på tåget ska vi lyckas ännu bättre med vårt alliansskapande och skapa en tydligare riktning och kontroll över vår strategiska planering, säger Jörgen Adolfsson Aspiros VD. Stig Herbern kommer att sitta kvar i styrelsen med en operativ roll som strategiskt ansvarig för frågor som rör affärsmöjligheter, allianser och teknikval. Stig Herberns internationella kontaktnät är en stor tillgång för Aspiro som planerar en fortsatt expansion utomlands. - Aspiro är ett av de mest kompetenta företagen i telekom-branschen. De har under sina två år vunnit mycket stora framgångar. Det är en fantastiskt rolig utmaning att få följa företaget ut i världen med tanke på utvecklingen inom wireless services, säger Stig Herbern.. Kort om Stig Herbern Stig Herbern har varit VD för Telenor Mobil AS sedan februari 1996. Han var under 1998 också VD för Telenor Privat AS. Tidigare har Herbern varit VD för Telenor Media AS , rektor vid Oslo Business School, vVD och Marknadsdirektör vid Nora Mineralvann, VD för Coca-Cola AB i Sverige och marknadschef på Coca-Cola Norge AS. Han är civilekonom, MBA från USA och Master of Philosophy från Bradford, England. Herbern sitter också i styrelserna för Proxima ASA, Agresso ASA, OnlineClub ASA och Birdstep Technology AS. För ytterligare information vänligen kontakta: Jörgen Adolfsson, VD, Aspiro AB, tel. +46 709 91 80 03 Stig Herbern, Telenor, tel +47 22 78 50 00 Om Aspiro Aspiro utvecklar trådlösa produkter och tjänster baserade på WAP, SMS, GPRS och liknande spjutspetsteknik. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett omfattande utbud av produkter och tjänster, allt från färdiga WAP-tjänster till strategiska konsulttjänster i samband med mervärdestjänster. Aspiro, som grundades 1998, är idag ett av världens främsta utvecklingsföretag för mobila produkter och tjänster. Företaget har drygt 70 anställda och kontor i Sverige och Norge. Nyligen etablerades ett dotterbolag i Luxembourg och företaget har vidare planer på att upprätta kontor i Europa och övriga världen. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på företagets mångåriga erfarenhet inom mobil kommunikation och IT. Mer information om Aspiro finns på www.aspiro.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/20/20000120BIT00530/bit0002.pdf