Telenor Mobil och Aspiro på WAP-turné i Norge

Telenor Mobil och Aspiro på WAP-turné i Norge Den norska mobiloperatören Telenor Mobil och Aspiro, som utvecklar tjänster för mobilt Internet, har inlett ett samarbete för att informera och marknadsföra mobilt Internet för en bredare allmänhet. Framförallt ska man att berätta om vilka tjänster som numera kan utnyttjas via mobiltelefonen och hur det fungerar. Samarbetet inleds med en serie seminarier i olika städer i Norge. -Av all ny teknik som ständigt presenteras för konsumenterna, är mobilt Internet något som verkligen kan förenkla och förbättra situationen för såväl privatkonsumenter som professionella användare, menar Johan-Fredrik Haugen på Telenor Mobil, men mobilteletjänster baserade på WAP behöver förklaras och demonstreras för att man som slutkonsument ska inse vilka fördelar som finns att hämta i den nya tekniken. Aspiro och Telenor Mobil kommer att genomföra en serie seminarie-turnéer i Norge för att demonstrera WAP-tjänster. I den första omgången som genomförs i början av april kommer man att besöka Bergen, Trondheim och Oslo. Tjänsten som kommer att presenteras i april är Aspiro Fleet Manager som vänder sig till transport- och budbilsbranschen. Med hjälp av Aspiro Fleet Manager kan transportledningen kommunicera med sina chaufförer via vanlig pc, Internet och mobiltelefonen. Styrningen av transporterna förenklas och transportföretaget slipper i fortsättningen dyra investeringar i specialteknik. -Aspiro Fleet Manager är bara ett exempel på WAP-baserade tjänster som vi erbjuder, berättar Harald Nesset på Aspiro. Exempelvis kan man också få e- mail och fax via sin mobiltelefon. Finansiella nyheter är en annan tjänst som Aspiro redan levererat till Europolitan. För mer information, vänligen kontakta: Harald Nesset, dagligleder, Aspiro, tel: +47 23 11 85 51 Johan-Fredrik Haugen, Telenor Mobil, tel: +47 23 25 51 46 Aspiro Aspiro utvecklar mobila applikationer och tjänster, med hjälp av WAP, SMS, GPRS och annan innovativ teknik. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett brett utbud av lösningar, allt från färdiga portaltjänster till bransch- och företagsspecifika lösningar. Aspiro startades 1998 och är idag en av de världsledande inom mobila applikationer och tjänster. Företaget har ca 120 anställda och kontor i Sverige, Norge, Luxemburg, USA och Hongkong. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på mångårig erfarenhet av mobil kommunikation och IT-branschen. För mer information, vänligen besök http://www.aspiro.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/24/20000324BIT00710/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/03/24/20000324BIT00710/bit0002.pdf