Världsförbundet för Döva stöder Aspiros Mobil Texttelefon-tjänst

Världsförbundet för Döva stöder Aspiros Mobil Texttelefon-tjänst Telesta, som nyligen förvärvats av Aspiro, har träffat en överenskommelse med Världsförbundet för Döva (WFD) att tillsammans verka för att Mobil Texttelefon blir tillgängligt i så många länder som möjligt. Telesta, har under många år utvecklat en tjänst för Mobil Texttelefon. Tekniken bakom tjänsten är världsunik, och återigen ett bevis för att svenska telekomföretag ligger långt framme vad gäller utveckling av mobil kommunikation. Den första målgruppen för Mobil Texttelefon är personer som är döva, hörselskadade eller talskadade. Enbart antalet döva uppgår till mer än 70 millioner människor världen över, enligt WFD. Dessa grupper har ett stort behov av en tjänst som Mobil Texttelefon eftersom de inte kan utnyttja vanliga mobiltelefoner eller de vanliga offentliga telefoner som idag finns tillgängliga. "Samarbetet med WFD är mycket viktigt för oss eftersom det ger Telesta en unik möjlighet att få direktkontakt med lokala organisationer för döva i de olika länderna, och därmed också direkt feedback från slutanvändaren. Detta underlättar vårt arbete med kundanpassning och anpassning till olika länders system" menar Thorleif Herrström, VD på Telesta. "Mobil Texttelefon gör livet lättare för många av våra medlemmar, som gärna ser att tjänsten sprids till så många länder som möjligt" säger generalsekreteraren för WFD, Carol-Lee Aquiline, som själv använt Mobil Texttelefon under mer än ett år och som anser den oumbärlig. I USA finns redan en lag från 1996, som kräver att telekomföretagens produkter och tjänster måste ta hänsyn till handikappade personer. Det innebär att alla digitala mobiltelefonisystem måste vara kompatibla med texttelefoner (s.k. TTY-devices) kopplade till det vanliga telefonnätet, vilket har satt press på operatörer och telefontillverkare att anpassa sin utrustning och sina nät. Telesta, som lanserade sin tjänst internationellt redan i september 1999, i närvaro av svenska kungaparet, förhandlar nu med ett flertal operatörer världen över om införande av Mobil Texttelefon i deras nät. Tjänsten kommer att demonstreras på GSM World Congress i Cannes den 1-4 februari och på CeBIT i Hannover 24 februari-1 mars. För ytterligare information var god kontakta: Thorleif Herrström, VD Telesta, tel: 0709 52 28 40, mobil texttelefon: 0709 19 28 40 Erik Snabb, vVD, Telesta, tel: 0708 29 45 71, mobil texttelefon: 0709 19 45 71 Carol-lee Aquiline, General Secretary, WFD, mobil texttelefon: 0709 19 00 28 Jörgen Adolfsson, VD, Aspiro, mobil: 0709 91 80 03 Om Aspiro Aspiro utvecklar trådlösa produkter och tjänster baserade på WAP, SMS, GPRS och liknande spjutspetsteknik. Aspiro erbjuder operatörer, innehållsleverantörer och mobila organisationer ett omfattande utbud av produkter och tjänster, allt från färdiga WAP-tjänster till strategiska konsulttjänster i samband med mervärdestjänster. Aspiro, som grundades 1998, är idag ett av världens främsta utvecklingsföretag för mobila produkter och tjänster. Företaget har drygt 70 anställda och kontor i Sverige och Norge. Nyligen etablerades ett dotterbolag i Luxembourg och företaget har vidare planer på att upprätta kontor i Europa och övriga världen. Aspiros affärskoncept, organisation och verksamhet baseras på företagets mångåriga erfarenhet inom mobil kommunikation och IT. Mer information om Aspiro finns på www.aspiro.com Om Telesta Telesta är ett utvecklingsföretag inom mobil telekommunikation. Företaget har utvecklat "Mobil Texttelefon" som erbjuder telekommunikationstjänster så att döva, hörselskadade och talskadade kan utnyttja mobiltelefontjänster. Telesta har ett avtal med Europolitan och förhandlar med flera internationella mobiltelefonoperatörer om att erbjuda tjänsten Mobil Texttelefon i dessa länder. Telesta, som ingår i Aspiro koncernen, grundades 1994 och har 20 anställda med kontor i Stockholm, Boston och Hongkong. Om WFD The World Federation of the Deaf (WFD) grundades i Rom, Italien 1951 och en av de äldsta organisationerna i världen för de handikappade. WFD är en opolitisk organisation som representerar de döva över hela världen. WFD arbetar för mänskliga rättigheter och för lika rättigheter i samhället även för de döva. WFD representerar ca 70 miljoner människor i 120 länder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00440/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/01/27/20000127BIT00440/bit0002.pdf