ASSA ABLOY förvärvar HKC på Irland

ASSA ABLOY har förvärvat HKC, en ledande irländsk leverantör av larm och molnbaserade övervakningstjänster.

”Det är med glädje jag välkomnar HKC till ASSA ABLOY. HKC erbjuder en omfattande portfölj av fasta och trådlösa larmprodukter samt även övervakningstjänster som på ett bra sätt kompletterar ASSA ABLOYs erbjudande på den irländska marknaden”, säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY.

HKC grundades 1991 och har cirka 45 anställda. Huvudkontoret ligger i Dublin, Irland.

Försäljningen 2018 förväntas uppgå till 180 MSEK (EUR 18 M) med en god EBIT-marginal. Förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Nico Delvaux, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 82
Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 76 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entréautomatik och hotellsäkerhet.

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar och erbjuder mekaniska och elektromekaniska lås, digitala dörrlås, säkerhetsdörrar, entréautomatik, hotellsäkerhet och lösningar för säker identifiering, främst inom identitets- och passerkontroll, samt en rad andra relaterade produkteroch tjänster. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 anställda, verksamhet i mer än 70 länder och en en omsättning på 76 miljarder SEK.