ASSA ABLOY förvärvar ledande kinesiskt låsföretag

ASSA ABLOY har tecknat avtal om att förvärva 70% av Baodean-koncernen i Kina. Baodean tillverkar och marknadsför inbrottssäkra dörrlås och cylindrar, huvudsakligen för den kinesiska marknaden.

Baodean är en ledande tillverkare av inbrottssäkra lås och cylindrar i Kina. Företaget är idag ledande på den kinesiska marknaden för inbrottssäkra lås i segmentet för hög säkerhet och har utvecklat ett omfattande support- och servicenätverk.

"Kina är en strategiskt viktig marknad för ASSA ABLOY. Förvärvet av Baodean är ytterligare ett viktigt steg mot marknadsledarskap och snabb tillväxt i Kina", säger Johan Molin, VD och koncernchef för ASSA ABLOY.

Baodean ligger i Zhejiangregionen, söder om Shanghai.

Omsättningen förväntas nå 300 MSEK under 2007 och företaget har 1 370 anställda. Bolaget kommer att konsolideras under tredje kvartalet 2007.

ASSA ABLOY förväntar sig att förvärvet kommer att bidra till vinst per aktie under 2007. Förvärvet förutsätter godkännande av berörda myndigheter.

Johan Molin, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 42
Tomas Eliasson, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

Informationen är sådan som ASSA ABLOY AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen har lämnats för offentliggörande den 9 augusti kl. 08.00.

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar och erbjuder mekaniska och elektromekaniska lås, digitala dörrlås, säkerhetsdörrar, entréautomatik, hotellsäkerhet och lösningar för säker identifiering, främst inom identitets- och passerkontroll, samt en rad andra relaterade produkteroch tjänster. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 000 anställda, verksamhet i mer än 70 länder och en en omsättning på närmare 71 miljarder SEK.