ASSA ABLOY förvärvar Nassau i Danmark

ASSA ABLOY har tecknat avtal om förvärv av Nassau i Danmark, en viktig europeisk leverantör av industriella takskjutportar.

”Jag är väldigt nöjd att Nassau blir en del av ASSA ABLOY. Jag välkomnar detta tillskott som ytterligare förstärker ASSA ABLOYs ledande position inom entréautomatik, en verksamhet som har gått från 3 miljarder SEK i omsättning 2008 till 18 miljarder SEK 2015,” sade Johan Molin, VD och koncernchef.

"Nassau tillför en bra täckning och ytterligare kompetens kring takskjutportar och service i ett antal europeiska marknader. Jag välkomnar Nassaus team att delta i vår spännande resa,” säger Juan Vargues, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Entrance Systems.

Nassau grundades 1970 och har cirka 360 anställda. Huvudkontoret ligger i Ringe, Danmark.

Försäljningen 2016 förväntas uppgå till 540 MSEK (DKK 440 M). Förvärvet är neutralt till vinst per aktie från start.

Förvärvet kräver godkännande av berörda myndigheter och förväntas slutföras under tredje kvartalet 2016.

Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 46 000 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 68 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entréautomatik och hotellsäkerhet.