ASSA ABLOY förvärvar Papaiz och Udinese i Brasilien

ASSA ABLOY har ingått avtal om förvärv av de brasilianska bolagen Papaiz, ett ledande låsbolag och Udinese, en ledande tillverkare av beslag för skjutdörrar och fönster. Förvärven utökar koncernens verksamhet i Brasilien väsentligt.

”Jag är väldigt nöjd att Papaiz och Udinese blir en del av ASSA ABLOY. Bolagen utgör två viktiga förvärv i Brasilien och är ett viktigt nästa steg i vår strategi att utöka marknadsnärvaron på tillväxtmarknader”, säger Johan Molin, VD och koncernchef.

”Vi välkomnar Papaiz, Brasiliens mest kända låsvarumärke, och Udinese, den ledande brasilianska tillverkaren av beslag för fönster, till ASSA ABLOY. Dessa förvärv utökar markant vårt produktutbud i Brasilien”, säger Thanasis Moloktos, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Americas.

Papaiz grundades 1952 och har huvudkontoret i Salvador, i nordöstra Brasilien. Udinese, grundat 1966, har huvudkontoret i Diadema, nära Sao Paolo. Tillsammans adderar de cirka  1 300 anställda.

Försäljningen 2016 förväntas sammantaget uppgå till 450 MSEK (BRL 200 M). Förvärven bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Förvärven förväntas slutföras under fjärde kvartalet 2015.

Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 43 000 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på drygt 50 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entréautomatik och hotellsäkerhet.