ASSA ABLOY förvärvar resterande aktier i Door Group, USA

Köpeskillingen för resterande aktier och obetald utdelning uppgick till 80 miljoner USD. Förvärvet medför ytterligare goodwill om 60 miljoner USD, vilken är avdragsgill. Transaktionen har omgående en positiv effekt på vinst per aktie. ASSA ABLOY Door Group har utvecklats väl sedan joint venture-bolaget bildades 2001. Ett flertal synergibaserade förbättringar har åstadkommits.

Ytterligare information lämnas av
Göran Jansson, VVD, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72  eller 070-698 85 72

ASSA ABLOY AB (publ)
Box 70340, SE 107 23 Stockholm
Tel: +46 8 506 485 00, Fax: + 46 8 506 485 85
Besöksadress: Klarabergsviadukten 90

www.assaabloy.com

ASSA ABLOY-gruppen är världsledande tillverkare och leverantör av lås och tillhörande produkter, avsedda för säkerhet, utrymning och bekvämlighet. Gruppen har omkring 30 000 anställda och en årsomsättning på cirka 3 miljarder euro.

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar och erbjuder mekaniska och elektromekaniska lås, digitala dörrlås, säkerhetsdörrar, entréautomatik, hotellsäkerhet och lösningar för säker identifiering, främst inom identitets- och passerkontroll, samt en rad andra relaterade produkteroch tjänster. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 000 anställda, verksamhet i mer än 70 länder och en en omsättning på närmare 71 miljarder SEK.