ASSA ABLOY förvärvar Trojan Holdings Limited i Storbritannnien

ASSA ABLOY har förvärvat Trojan Holdings Limited, en ledande leverantör av beslag för dörrar och fönster i Storbritannien.

”Det är med glädje jag välkomnar Trojan till ASSA ABLOY. Trojan erbjuder en omfattande portfölj av beslag för fönster och dörrar som kompletterar på ett mycket bra sätt ASSA ABLOYs erbjudande på den brittiska marknaden”, sade Johan Molin, VD och koncernchef.

”Trojan är ett innovativt, designdrivet företag med en stark ledning och en historik av tillväxt och kontinuerlig produktutveckling”, sade Tzachi Wiesenfeld, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division EMEA. ”Trojans produkter kommer att förstärka Yales erbjudande i den strategiskt viktiga marknaden för privatkunder i Storbritannien. Jag välkomnar med glädje Trojan till ASSA ABLOY”.

Trojan grundades 1993 och har huvudkontor i Walsall, West Midlands. Bolaget har 65 anställda.

Försäljningen 2016 förväntas uppgå till 220 MSEK (GBP 20 M) och förvärvet bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 46 000 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 68 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entréautomatik och hotellsäkerhet.