• ASSA ABLOY/

ASSA ABLOY förvärvar två ledande kinesiska tillverkare av brand- och säkerhetsdörrar – Xinmao och Huasheng

ASSA ABLOY har tecknat avtal om förvärv av två ledande tillverkare av brand- och säkerhetsdörrar, Xinmao och Huasheng. Xinmao och Huasheng ligger i Heilongjiang- och Shandongprovinserna i nordöstra respektive östra Kina.

”Jag är väldigt nöjd att Xinmao och Huasheng blir en del av ASSA ABLOY koncernen. Förvärven av Xinmao och Huasheng är ytterligare ett viktigt steg i vår strategi att expandera i Kina och på övriga tillväxtmarknader”, sade Johan Molin, VD och koncernchef.

”Xinmao och Huasheng är mycket bra tillskott till ASSA ABLOYs division Asia Pacific. Företagen kompletterar väl våra branddörrar i Kina både geografiskt och kommersiellt. Det kommer även att stärka våra huvudkundssäljare i regionen”, sade Jonas Persson, Executive Vice President i ASSA ABLOY och chef för division Asia Pacific.

Xinmao grundades 1995 och har 360 anställda. Huvudkontor samt produktion ligger i Harbin, Heilongjiangprovinsen i nordöstra Kina. Huasheng grundades 1994 och har 460 anställda. Huvudkontor samt produktion ligger i Yantai, Shandongprovinsen i östra Kina.

Försäljningen för Xinmao respektive Huasheng förväntas uppgå till 180 MCNY (cirka 190 MSEK) respektive 200 MCNY (cirka 210 MSEK) 2014 med goda EBIT marginaler. Förvärven bidrar positivt till vinst per aktie från start.

Förvärven kräver godkännande av berörda myndigheter och förväntas slutföras under första kvartalet 2014.

Johan Molin, VD och koncernchef, tel: 08-506 485 42
Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 43 000 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på cirka 47 miljarder SEK. ASSA ABLOY erbjuder ett mer komplett produktutbud för lås- och dörrlösningar än något annat företag på marknaden. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entréautomatik och hotellsäkerhet.