ASSA ABLOY möjliggör student ID-kort i Apple Wallet

ASSA ABLOY, världsledande inom lås-och dörrlösningar, meddelade idag att företaget arbetar med att integrera mobil passerkontroll för student ID-kort i Apple Wallet. När ett student ID-kort läggs till i Wallet på iPhone med iOS 12 eller Apple Watch med watchOS 5, kommer studenter och universitetspersonal på ett enklare och bekvämare sätt att kunna öppna dörrar, göra betalningar på och runt campus samt aktivera övriga funktioner som är kopplade till studentens mobila ID-kort.

"Vi är stolta över att samarbeta med Apple för att driva denna innovation", säger Nico Delvaux, VD och koncernchef ASSA ABLOY. "ASSA ABLOY kommer att utnyttja sin expertis inom mobil passerkontroll för att stödja Apples arbete med att förenkla för studenter att komma in i sina studentrum med beröringsfria student-ID, och även öppna dörrar till deras fortsatta framtid.”

Från och med i höst kommer studenter och lärare med beröringsfria student-ID kunna använda sina iPhones och Apple Watches för att öppna dörrar på universitet och campus. ASSA ABLOYs läsarteknologi i kombination med integrerad HID-teknologi i ASSA ABLOYs lås, kommer att ingå i en bredare tekniklösning för användning av mobila student-ID på universitet och campus.

ASSA ABLOY har som global marknadsledare inom mobil passerkontroll, framgångsrikt levererat mobila passersystem världen över, och erbjuder skräddarsydda lösningar som uppfyller användarnas ökande krav.

Carolina Dybeck Happe, Ekonomi- och finansdirektör, tel: 08-506 485 72

ASSA ABLOY är världsledande inom lås- och dörrlösningar som uppfyller slutanvändarnas krav på trygghet, säkerhet och användarvänlighet. Sedan ASSA ABLOY bildades 1994 har koncernen utvecklats från ett regionalt bolag till en internationell koncern med cirka 47 500 medarbetare, verksamhet i mer än 70 länder och en omsättning på 76 miljarder SEK. I det snabbväxande området för elektromekaniska säkerhetslösningar har koncernen en ledande ställning inom till exempel passerkontroll, identifiering, entré­automatik och hotellsäkerhet.

HID är ett globalt varumärke i ASSA ABLOY koncernen som är världsledande inom säkra identitietslösningar. HID skapar säkra identifieringslösningar för världens befolkning, platser och saker. HID ger människor användarvänlig access till bade fysiska och digitala platser och ger uppkoppling till både människor och saker som kan behöva identifieras, verifieras och spåras digitalt.