Stort installationsuppdrag för NEA i Luleå

Report this content

NEA svarar för alla elinstallationer i kvarteret Hunden i centrala Luleå - ett stort centrumomvandlingsprojekt med butiker, hotell, kontor och bostäder. Totalt investerar fastighetsbolaget Norrporten 500 miljoner kronor i projektet. Fastigheten blir 32 000 kvadratmeter stor och inkluderar även ett garage med 134 parkeringsplatser. NEA:s uppdrag omfattar alla elinstallationer, även larm, passage och fiber.

Byggnaden värms och kyls av ett akviferlager. Värmepumpar tar energi från grundvattnet i ett akviferlagersystem som ger värme på vintern och frikyla på sommaren.

Uppdraget är ett av de största hittills för NEA i Luleå. Ordersumman uppgår till 40 - 45 miljoner kronor. 25 montörer kommer att vara sysselsatta under en längre period. NEA har redan börjat installera nätstationer och belysning i källarvåningen.

Hela projektet ska vara klart 2014, och avlämnas i etapper. Hotelldelen och butikerna ska vara färdiga i december 2013 medan kontor och bostäder färdigställs 2014.

NEA:s projektledare Anders Lindberg räknar med minst 35 000 timmars produktionstid.

- Den största utmaningen ligger i den totala omfattningen på alla installationer, berättar han. När arbetet kulminerar nästa sommar kommer det att vara mycket folk som arbetar samtidigt. Logistiken och samordningen blir viktig.

Anders Lindberg berättar att NEA arbetat med projektet i många år. Den första förfrågan kom redan 2007. Planerna har sedan ändrats flera gånger. Förra sommaren blev det helt klart. Beställare är Peab Sverige AB. Entreprenadformen är totalentreprenad och upphandlingsformen partnering.

I de nedersta våningsplanen blir det 5 000 kvm butikslokaler. På de översta planen blir det kontorsytor på 4 500 kvm. Till detta kommer en hotelldel med 158 rum, restaurang, SPA och relax samt en konferensavdelning med plats för drygt 800 personer. Slutligen blir det 30 lägenheter.

För mer information kontakta

Anders Lindberg, projektledare NEA, Luleå, tel 0920-242303, e-post: anders.lindberg@nea.se
Ann-Sofi Höijenstam, informationschef, NVS & Imtech Nordic, tel 010-475 10 22, e-post:
ann-sofi.hoijenstam@nvs.se

Om NEA Installation AB och Royal Imtech N.V.

NEA-gruppen är ett av Sveriges ledande installationsföretag med omkring 2 100 medarbetare och en omsättning på ca 2 500 MSEK. Uppdragen omfattar allt från stora installationer till mindre projekt inom kraft & belysning, säkerhet, automation och elserviceverkstäder. NEA-gruppen har drygt 60 kontor i Sverige. Sedan juli 2010 ägs NEA-gruppen av Royal Imtech N.V. som med cirka 28 000 anställda, en omsättning på cirka 5,1 miljarder Euro och verksamhet i ett stort antal länder är ett av Europas ledande teknik- och serviceföretag.

Sedan november 2008 äger Imtech även NVS Installation AB, som är ett av Nordens ledande installationsföretag med omkring 2 400 medarbetare och en omsättning på ca 3 600 miljoner kronor. Verksamheten omfattar installationer inom värme och sanitet, industri, ventilation, kyla, energi och sprinkler samt service och underhåll. NVS har ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland. I juli 2011 förvärvade Imtech Sydtotal AB, som är ett av Sveriges ledande ventilationsföretag med verksamhet på ett 10-tal orter. Läs mer om Imtech på www.imtech.eu