Imtech installerar i nytt äldrecenter i Tingsryd

Ett nytt äldrecenter med 50 lägenheter byggs nu i Tingsryd. Projektet är ett av de största hittills för kommunen. Uppskattad byggkostnad är cirka 173,5 miljoner kronor. Imtech VS-teknik har fått uppdraget att installera värme, sanitet och boendesprinkler.

Äldreboendet i Tingsryd är det nionde äldreboendet som filialen i Växjö varit med om att bygga under de senaste femton åren.

Ordersumman för Imtech är omkring åtta miljoner kronor. VS- och sprinklerinstallationerna har inletts i dagarna och hela projektet ska vara klart i slutet på 2015.

Satsningen på ett nytt äldreboende i Tingsryd har diskuterats i många år.

- Det är roligt att det nu äntligen blir av, säger Imtechs ansvarsmontör Ingmar Lindström. Speciellt för projektet är att man satsar på boendesprinkler i varje rum, vilket inte är så vanligt i vårdboenden. Projektet har också en klar miljöprofil med återvinnig på avloppssidan och solvärme.

Äldrecentret byggs etappvis med successiv inflyttning och ersätter det nuvarande äldreboendet på Tingsgården. Byggherre är Tingsryds kommun. Projektet utförs som en samordnad generalentreprenad med NCC Construction som generalentreprenör. Upphandlingen har skett i form av flera mindre entreprenader.

Det nya äldrecentret byggs i kvarteret Örnen centralt i Tingsryd och innehåller 50 lägenheter för särskilt boende, dagrum och storkök. Den u-formade byggnaden får fyra våningar. Hela byggnadsprojektet omfattar 7 470 kvadratmeter med en tomtarea på 26 580 kvadratmeter.

- Vi svarar för rördragning och sprinklerinstallationer i samtliga lägenheter och övriga utrymmen, berättar Imtechs projektledare Roger Johansson. Klimatregleringen sker med kommunal fjärrvärme via radiatorer/konvektorer.

För mer information kontakta
Peter Bachstätter, filialchef, Imtech VS-teknik Växjö, tel 010-475 15 43, e-post: peter.bachstatter@imtech.se
Ann-Sofi Höijenstam, kommunikationschef, Imtech, tel 010-475 10 22, e-post: ann-sofi.hoijenstam@imtech.se

Imtech VS-teknik är ledande inom installationsområdet på den nordiska marknaden. Verksamheten som bedrivs från ett 90-tal kontor i Sverige, Norge och Finland omfattar installationer inom värme och sanitet, sprinkler, industri, kyla och ventilation samt service och underhåll. Omsättningen är runt 3,5 miljarder kronor och man sysselsätter omkring 2 400 medarbetare. Imtech VS-teknik riktar sig till företag, fastighetsägare, bostadsrättsföreningar, privatpersoner och organisationer och utför allt från mindre serviceuppdrag till stora, komplexa projekt.

Imtech Nordic är en komplett teknik- och installationspartner, som med omkring 5 000 medarbetare och en sammanlagd omsättning på närmare 8 miljarder kronor, är en ledande aktör på den nordiska marknaden. Företaget utgörs av Imtech VS-teknik, Imtech Elteknik och Imtech Ventilation och finns på ett hundratal orter i Sverige, Norge och Finland. www.imtech.se

Imtech Nordic är en del av Imtech N.V. som med cirka 30 000 medarbetare och en omsättning på cirka 5,1 miljarder euro är ett av Europas största teknik- och serviceföretag. www.imtech.com

Assemblin är ett av Nordens ledande installations- och serviceföretag med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Vi utformar, installerar och underhåller tekniska system för el, värme, sanitet och ventilation i kontor, arenor, shoppingcenter, bostäder och industrier med den multidisciplinära koncernens styrka och det lokala företagets personliga närvaro. Vår omsättning är cirka 7 miljarder SEK och med mer än 5 000 medarbetare på över 100 orter i Norden finns vi där du är. För dig. Vill du läsa mer. Gå in på: www.assemblin.se Vi hette tidigare Imtech. Our former name was Imtech.