Sverige behöver en ny rehab- och omställningspakt

Just nu förs intensiva diskussioner inom TCO-familjen och handikapprörelsen om hur konkreta delar i en pakt för Sverige kan se ut. En inkluderingsgaranti som kopplas till trygghetssystemen och som garanterar alla som klarar att arbeta en plats i arbetslivet, är ett bärande förslag. Reparerade trygghetsförsäkringar, utvecklad företagshälsovård och utbyggnaden av en ”alternativ arbetsmarknad” där de som inte klarar ett jobb på den reguljära arbetsmarknaden erbjuds en skräddarsydd anställning till anständig lön och schyssta villkor, är andra centrala idéer.

Välkommen till en kort presentation av idéerna, med efterföljande paneldebatt och mingel!

Tid: Onsdagen den 7 juli klockan 13.00.
Plats: HSOs tält på Skeppsbron i Visby.

I panelen: Kjell Rautio, välfärdsutredare vid TCO Malin Sahlén, arbetsmarknadsexpert, Svenskt Näringsliv Siv Wittgren Ahl, (S), ledamot i Socialförsäkringsutskottet Solveig Zander, (C), ledamot i Socialförsäkringsutskottet Ingrid Burman, ordförande för Handikappförbunden, HSO Anne Carlsson, ordförande för Reumatikerförbundet Leif Henriksson, 1:e vice ordförande i Astma- och Allergiförbundet

Moderator: Kerstin Olsson, presschef, TCO

För mer information var god kontakta: Marianne Jarl, ombudsman, Astma- och Allergiförbundet, 076 – 141 88 90 Janna Olzon, pressansvarig, HSO, 073- 443 95 09 Mikael Klein, intressepolitisk sekreterare, HSO, 08- 546 404 34 Ulf Brändström, kanslichef, Astma- och Allergiförbundet, 070 – 795 22 86

Om oss

Astma- och Allergiförbundet är en intresseorganisation för allergiker. Vi har föreningar över hela landet som arbetar för att sprida information och kunskap om hur det är att leva med astma, allergi och annan överkänslighet. Vi arbetar för en miljö där alla kan vistas utan att bli sjuka och för att alla med allergiska sjukdomar ska få ett friskare liv.