Astra får europeiskt godkännande för Muse

ASTRA FÅR EUROPEISKT GODKÄNNANDE FÖR MUSE® MUSE, en ny lokal behandling av impotens (erektil dysfunktion), erhöll den 1 december godkännande enligt det ömsesidiga registreringsförfarandet inom EU. Produkten har hittills lanserats i fem länder, däribland Storbritannien och Sverige. En europeisk studie visade att MUSE är effektiv i 64 procent av män med 1 organisk erektil dysfunktion (impotens p g a av fysiska orsaker) . En omfattande amerikansk studie rapporterade att MUSE är effektiv och tolereras 2 väl . Astra har exklusiva marknadsföringsrättigheter för MUSE i Europa, Australien, Nya Zeeland, Sydamerika och ett antal andra länder genom avtal med VIVUS, Inc., Kalifornien, USA. Referenser: 1. Efficacy and safety of transurethral alprostadil therapy in men with erectile dysfunction. British Journal of Urology. 1998; 81 2. Padma-Nathan H et al. Treatment of men with erectile dysfunction with transurethral alprostadil. NEJM 1997; 336: 1-7 Kontaktpersoner: Mikael Widell, Presschef, Astra AB, 08-553 264 28 Michael Olsson, Manager Investor Relations, Astra AB, 08-553 259 52 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/11/19981211BIT00130/bit0001.pdf http://www.bit.se/bitonline/1998/12/11/19981211BIT00130/bit0002.doc