Atacand lanserat i USA

ATACAND® LANSERAT I USA Astras amerikanska dotterbolag, Astra Pharmaceuticals L.P., har idag inlett introduktionen av Atacand (candesartan cilexetil) i USA. Atacand är en ny, effektiv angiotensin II typ 1 (AT ) receptorblockerare för behandling av högt 1 blodtryck. Produkten ges en gång per dygn. AT receptorblockerarna 1 representerar den första nya kategorin blodtrycksmedel på över ett decennium. Denna kategori läkemedel förväntas bli ledande behandling av högt blodtryck inom några år. Atacand har i kliniska studier omfattande över 7.000 patienter visat sig vara ett mycket effektivt blodtryckssänkande medel med jämn effekt över hela dygnet. Produkten har en tydlig dosrelaterad effekt utan påvisbara biverkningar. Vid en dos av 16 mg en gång om dagen har Atacand visat bättre blodtryckssänkande effekt än det för närvarande mest sålda medlet i denna kategori. Produkten har också fördelaktigt jämförts med kalciumantagonisten amlodipin och ACE-hämmaren enalapril. Dessa medel hör båda till de mest förskrivna inom sina respektive kategorier. Candesartan cilexetil, den aktiva substansen i Atacand, har framtagits av det japanska läkemedelsföretaget Takeda och utvecklats gemensamt av Takeda och Astra. Produkten har introducerats i ett antal europeiska länder, senast i Frankrike, Spanien och Italien. I Tyskland, en av de största marknaderna för AT receptorblockerare, har candesartan cilexetil redan nått 1 marknadsledande position (sammanlagd försäljning, Astra och Takeda). Förutom vid behandling av högt blodtryck utvärderas Atacand också för behandling av hjärtsvikt. Som ett led i det gemensamma utvecklingsprogrammet med Takeda kommer Astra inom kort att inleda den mest omfattande hjärtsviktsstudien inom denna kategori läkemedel. Studien kommer att utvärdera effekterna på dödlighet och sjukdomssymptom hos mer än 6.000 patienter i olika delar av världen. Kontaktpersoner: Staffan Ternby, Informationschef, Astra AB, 08-553 261 07 Mikael Widell, Presschef, Astra AB, 08-553 264 28 Michael Olsson, Manager Investor Relations, Astra AB, 08-553 259 52 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/10/20/19981020BIT00300/Atacand US SVE.doc