AstraZeneca - avslag för försäljningsförbud för generisk omeprazol

ASTRAZENECA - AVSLAG FÖR FÖRSÄLJNINGSFÖRBUD FÖR GENERISK VERSION AV OMEPRAZOL I TYSKLAND AstraZeneca meddelar att man i en domstol i andra instans i Frankfurt fått avslag på sin begäran att erhålla föreläggande om försäljningsförbud, vilket skulle förhindra Azupharma GmbH att i Tyskland marknadsföra en generisk ® version av omeprazol. Omeprazol är den substans som ingår i Losec . AstraZeneca har i Tyskland begärt tillfälligt försäljningsförbud gentemot åtta företag, lämnat in sex stämningsansökningar för patentintrång, och försvarar för närvarande sina patenträttigheter i sju andra ärenden rörande omeprazol. I augusti 1999 erhöll AstraZeneca föreläggande om försäljningsförbud, vilket förhindrade Ratiopharm GmbH och Merckle GmbH att sälja en generisk version av omeprazol. Substanspatentet för omeprazol började löpa ut i de första länderna under 1999. I de flesta länder har AstraZeneca fått patenttidsförlängningar eller tilläggsskydd. I USA varar detta utsträckta skydd för substansen till april år 2001, i flertalet europeiska länder till år 2002-2004 och i Japan till år 2004. Produkten omfattas också av patent avseende formuleringar, användande, mellanprodukter och tillverkningsprocesser. Kontaktpersoner: Media: Staffan Ternby, tel: +44 8 553 261 07 Steve Brown, tel +44 171 304 5033 Lucy Williams, tel +44 171 304 5034 Investor Relations: Staffan Ternby, tel: +44 8 553 261 07 Michael Olsson, tel +46 553 259 52 Elizabeth Sutton, tel +44 171 304 5101 Jörgen Winroth, tel +1 609 896 4148 Ed Seage, tel +1 302 886 4065 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/12/19991112BIT00280/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/12/19991112BIT00280/bit0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre terapiområden - andningsvägar, hjärta/kärl/metabolism och cancer men är också selektivt aktiv inom områdena neurovetenskap och autoimmunitet. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se