AstraZeneca förvärvar majoritetsägande i indiska Astra-IDL Ltd

ASTRAZENECA FÖRVÄRVAR MAJORITETSÄGANDE I INDISKA ASTRA-IDL LTD. AstraZeneca meddelar idag att företaget nu förvärvat ett majoritetsägande i Astra-IDL, i Bangalore, Indien. Astra-IDL betalar genom Astra Läkemedel AB i Sverige, ca 18,5 MUSD (ca 670 rand per aktie) för förvärvet av totalt 25,75 procent av aktieinnehavet i IDL Industries Ltd (IDL) i Astra-IDL Ltd (A-IDL), och får därigenom majoritet i företaget med 51,5 procent. Försäljningen och köpet har godkänts av indiska myndigheter. A-IDL tillverkar och marknadsför en mängd olika produkter inom hjärt/kärl- området, inhalations- och bedövningsmedel samt mödrahälsovård och hade 1999 en omsättning på 27,6 MUSD. Verksamheten har 840 anställda, av vilka 410 arbetar inom försäljning och marknadsföring. Tidigare ägde Astra Sverige och IDL Ltd vardera 25,75 procent av aktiekapitalet i A-IDL. Samarbetet har pågått sedan början av 80-talet. Indien är den elfte största läkemedelsmarknaden i världen. Marknaden växer starkt och Indien har deklarerat att man avser att respektera immateriella rättigheter. AstraZeneca kommer i och med det nya arrangemanget att utöka sitt engagemang på den indiska marknaden genom att under de närmaste åren lansera flera nya produkter. Kontaktpersoner: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Steve Brown, tel +44 20 7304 5033 Lucy Williams, tel +44 20 7304 5034 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00690/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00690/bit0002.pdf