AstraZeneca ges rätt till interimistiskt försäljningsförbud

ASTRAZENECA GES RÄTT TILL INTERIMISTISKT* FÖRSÄLJNINGSFÖRBUD MOT MARKNADSFÖRING AV GENERISK OMEPRAZOL I ISRAEL AstraZeneca meddelar idag att distriktsdomstolen i Tel Aviv har funnit att AstraZeneca är berättigat till interimistiskt försäljningsförbud i Israel baserat på formuleringspatentet för omeprazol, avseende en generisk version av ® omeprazol från Dexcel Ltd. Omeprazol är den aktiva substansen i Losec . Föreläggandet om försäljningsförbud kommer inte att träda ikraft förrän Högsta Domstolen i Israel har tagit ställning till Dexcels ansökan om prövningstillstånd. * Preliminärt BAKGRUND Substanspatentet för omeprazol började löpa ut i de första länderna under 1999. I de flesta länder har AstraZeneca fått patenttidsförlängningar eller tilläggsskydd. I USA varar detta utsträckta skydd till april år 2001, i flertalet europeiska länder till år 2002-2004 och i Japan till år 2004. Produkten omfattas också av patent avseende formulering, användande, mellan- produkter och tillverkningsprocesser. Kontaktpersoner: Media: Staffan Ternby, tel: +46 8 553 261 07 Steve Brown, tel +44 171 304 5033 Lucy Williams, tel +44 171 304 5034 Investor Relations: Staffan Ternby, tel: +46 8 553 261 07 Michael Olsson, tel +44 171 304 5087 Elizabeth Sutton, tel +44 171 304 5101 Jörgen Winroth, tel +1 609 896 4148 Ed Seage, tel +1 302 886 4065 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00150/bit0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre terapiområden - andningsvägar, hjärta/kärl/metabolism och cancer men är också selektivt aktiv inom områdena neurovetenskap och autoimmunitet. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se