AstraZeneca ingår kommersialiseringsavtal med Aspen för produktportföljen inom anestetika

Avtalet utökar den kommersiella räckvidden för anestetika och stödjer bolagets tydliga fokus på innovativa, nya läkemedel inom tre huvudterapiområden

AstraZeneca meddelade i dag att ett kommiersialiseringsavtal är ingått med Aspen Global Incorporated (AGI), en del av Aspen Group, för rättigheterna till vår globala portfölj inom anestetika, utanför USA. Avtalet omfattar sju etablerade läkemedel - Diprivan (allmänanestetikum), EMLA (Lokalanestetikum för ytanestesi) och fem lokalbedövningsmedel (Xylocaine/Xylocard/Xyloproct, Marcaine, Naropin, Carbocaine and Citanest).

Enligt avtalet kommer AGI förvärva de kommersiella rättigheterna, utanför USA, till AstraZenecas portfölj av anestetiska läkemedel för en köpeskilling om 520 miljoner USD. Dessutom kommer AGI betala AstraZeneca upp till 250 miljoner USD i produktförsäljningsrelaterade betalningar, samt tvåsiffrig procentuell royalty på produktförsäljning. AstraZeneca kommer tillverka och leverera produkterna till AGI mot ersättning (kostnadsplusmetoden) för en inledande period på 10 år. Efter slutligt genomförde av affären kommer Aspen ha ansvar för all försäljningsrelaterad verksamhet för portföljen på alla relevanta marknader.

Pascal Soriot, Chief Executive Officer, AstraZeneca, säger: “AstraZeneca har ett rikt arv när det gäller anestetiska läkemedel och detta avtal kommer utöka räckvidden för vår etablerade portfölj så att ett större antal patienter kan nås genom AGI’s stora kommersiella nätverk. Avtalet stödjer vårt strategiska fokus på nya läkemedel inom våra tre huvudterapiområden.”

Se bifogad PDF för fullständigt pressmeddelande på engelska.

CONTACTS

Media Enquiries
Neil Burrows UK/Global +44 7824 350541
Vanessa Rhodes UK/Global +44 7880 400690