AstraZeneca överklagar patentdom i brittisk domstol avseende omeprazol

ASTRAZENECA ÖVERKLAGAR PATENTDOM I BRITTISK DOMSTOL AVSEENDE OMEPRAZOL AstraZeneca tillkännagav idag att företaget kommer att överklaga en dom i patentdomstolen vid Chancery Division, High Court of Justice, London. Domen förklarar två av företagets patent avseende beredningsformen för omeprazol ogiltiga. Omeprazol är den aktiva substansen i Losec. Talan om patentens ogiltighet hade väckts av två brittiska generiska läkemedelsföretag. Domstolen meddelade skriftlig dom i målen rörande patent (EP 247 983 och EP 496 437) som väckts av Cairnstores Limited och Generics (UK) Limited. Målen, där respektive generikaföretag invänt mot båda patenten, konsoliderades inte, men förhandlingarna genomfördes samtidigt inför samma domare i mitten av februari. Losec är ett läkemedel mot syrarelaterade magbesvär. Försäljningen i Storbritannien utgör 4 procent av produktens totala försäljning. Dr Martin Nicklasson, Executive Vice-President för produktområdet mage/tarm vid AstraZeneca, kommenterar: "Vi är besvikna över domen och är övertygade om att domen kan ändras till vår förmån i högre instans." Kontaktpersoner för media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Emily Denney, +44 (0) 207 304 5034 Steve Brown, +44 (0) 207 304 5033 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mina Blair Robinson, +44 (0) 207 304 5084 Jörgen Winroth, +1 609 896 4148 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/06/20020306BIT00400/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/06/20020306BIT00400/wkr0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre terapiområden - andningsvägar, hjärta/kärl/metabolism och cancer men är också selektivt aktiv inom områdena neurovetenskap och autoimmunitet. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se