AstraZeneca vinner rättegång om generiskt omeprazol i Norge

ASTRAZENECA VINNER RÄTTEGÅNG OM GENERISKT OMEPRAZOL I NORGE AstraZeneca meddelar idag att Oslo Byrett i Norge i sin dom funnit att en generisk produkt innehållande omeprazol som marknadsförs av Scandinavian Pharmaceuticals-Generics AB (Scand Pharm) gör intrång i AstraZenecas formuleringspatent för omeprazol, den aktiva substansen i Losec. Samtidigt fastslog domstolen att AstraZenecas formuleringspatent rörande omeprazol är giltigt. Den skriftliga domen meddelades efter en rättegång som avslutades den 9 oktober. AstraZeneca beviljades interimistiskt försäljningsförbud i maj förra året (2000) gentemot Scand Pharm för att förhindra att företaget säljer en generisk version av omeprazol. Scand Pharm lanserade sin version av omeprazol i Norge i december 1999. Dr Martin Nicklasson, Executive Vice President, GI Franchise, AstraZeneca kommenterar "Vi är mycket nöjda med att dagens dom gick i vår favör och detta understryker styrkan hos våra patenträttigheter och giltigheten hos vårt formuleringspatent för Losec®. Kontaktpersoner: Media: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Emily Denney, +44 (0) 20 7304 5034 Investor Relations: Staffan Ternby, 08-553 261 07 Mina Blair-Robinson, Tel: +44 (0) 20 7304 5084 Jörgen Winroth, Tel: +1 609 896 4148 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT01090/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT01090/bit0002.pdf

AstraZeneca är ett globalt, innovationsdrivet bioläkemedelsföretag med fokus på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, primärt för behandling av sjukdomar inom tre terapiområden - andningsvägar, hjärta/kärl/metabolism och cancer men är också selektivt aktiv inom områdena neurovetenskap och autoimmunitet. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och våra innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över. Mer information finns på: www.astrazeneca.com och www.astrazeneca.se