AstraZenecas substanspatent för omeprazol upprätthålls i Tyskland

ASTRAZENECAS SUBSTANSPATENT FÖR OMEPRAZOL UPPRÄTTHÅLLS I TYSKLAND AstraZeneca välkomnar idag ett beslut av den tyska federala patent- domstolen att avvisa talan rörande giltigheten av substanspatentet för omeprazol. I Tyskland har AstraZenecas substanspatent för omeprazol löpt ut i april 1999. Eftersom patentet fortfarande är grunden i företagets tilläggsskydd (Supplementary Protection Certificat - SPC) i Tyskland har patentets giltighet utmanats av företaget Merck-dura GmbH. Omeprazol är den aktiva ingrediensen i Losec® . "Den tyska domstolens beslut är mycket betydelsefullt. Forsknings- och utvecklingsarbetet bakom Losec är mycket omfattande och rör - förutom substansen - formuleringar, tillverkningsmetoder och mellanprodukter. Som ett resultat av detta avancerade arbete skyddas Losec av ett antal olika patent," säger Dr Martin Nicklasson, Executive Vice President GI Franchise. Försäljningen av Losec i Tyskland uppgick under 1999 till 150 MUSD, vilket motsvarar 2,5 procent av den totala försäljningen av produkten. I Tyskland marknadsförs omeprazol under märkesnamnet Antra MUPS® (MUPS - Multiple Unit Pellet System). AstraZeneca har i Tyskland begärt tillfälligt försäljningsförbud gentemot tio företag, lämnat in tio stämningsansökningar för patentintrång, och försvarar för närvarande sina patenträttigheter i åtta andra ärenden rörande omeprazol. I augusti 1999 erhöll AstraZeneca föreläggande om försäljningsförbud, vilket förhindrar ratiopharm GmbH och Merckle GmbH att sälja en generisk version av omeprazol. I februari 2000 hänsköt den tyska högsta domstolen ett antal frågor rörande AstraZenecas tilläggsskydd för omeprazol i Tyskland till EG- domstolen. Kontaktpersoner: Staffan Ternby, tel: +46 8 553 261 07 Mikael Widell, tel: +44 171 304 5030 / +44 7715 011140 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/09/20000309BIT00530/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/09/20000309BIT00530/bit0002.pdf